Gör inte bara sådana svepande uttalanden.
Ge mer specifika uttalanden om du ska kommentera.
Som t.ex. information om hur och var man köper säljoptioner i tesla. Verkar ju t.ex. inte finnas på avanza.
Beror på om det handlar om en dag eller flera, använder certifikat om jag ska handla under en och samma dag och minifutures om det är över några dagar.
Har däremot aldrig valt att ligga kort med en derivatprodukt i ett år, börsen tenderar att gå upp över lång sikt och att ha en sådan lång tidshorisont på en blankning involverar mer risk då du egentligen har oddsen emot dig.
Däremot så har jag börjat få omvärdera min syn på dessa produkter efter en diskussion i denna tråden.
Detta då den infon och lärdomen jag har fått i flertalet år inte har stämt helt ut.
Javisst, på väldigt lång sikt har börsen gått upp. Men det finns 15-30 årsperioder då börsen gått ner. Och det finns enstaka aktier som är bubbelvarning på. Varken när börsen ska gå ner eller när bubblor ska spricka är så lätt att förutse, så därför kanske man vill ligga kort mer än några dagar. Jag har t.ex. Mini futures kort och turbos kort i tesla sedan någon månad tillbaka och ligger mellan 25-50% plus i dessa. Jag är övertygad om att tesla kommer att gå ner och vill ligga kvar kort, även om det tar ett år eller mer. Men det blir VÄLDIGT dyrt att ligga i minifutures med avgifter på mer än 12% per år. Därför jag funderar över vad jag har för alternativ.
Har tyvärr inte några mer förslag att ge dig, min kunskap inom detta område sträcker inte sig längre än det jag skrivit i denna tråden samt den jag länkade.
Det är dom två derivatprodukterna som vi kommer åt att kunna blanka med för mindre summor, man får väga för- och nackdelar med de båda (certifikat & minifutures) och välja den som är bäst för din tidshorisont.
Det bästa vore att kunna blanka direkt genom att låna aktier av någon och sälja dessa över marknaden, däremot så brukar det vara väldigt stora belopp som behövs för att någon ska vilja göra en sådan deal.
Du får försöka hitta någon som äger några Tesla-aktier och vill låna ut dom till dig för någon procents ränta under ett år och sedan sälja den över marknaden