Personligen kör jag lite blandade instrument v.g. råvaror. Det finns breda råvaru-ETF:er, sen kör jag en hel del certifikat, både för råvarugrupper och för enskilda råvaror. Vidare kör jag warranter (f.n. enbart mini futures från Avanza markets). De har fördelen att man kan välja många olika hävstänger. Jag har även kört en och annan enskild aktie, t.ex. Gränges då jag velat ha exponering mot aluminium, som av någon anledning är svår att få exponering mot som ren råvara, då man är retail trader. Se portföljen här.
Jag har några små silver och guld gruvbolag i min lekhink eftersom jag tycker det är ett intressant område, och de får storleksmässigt Lundin Gold att framstå som en jätte. Definitivt väldigt hög risk, så jag har bara små poster. NeXGold Mining Corp är ett exempel och de fick ett tillstånd i förrgår som kan verka som en katalysator.
Historiskt på lång sikt har alla alternativa kryptocoins tappat i värde mätt mot bitcoin. Dom brukar öka dramatiskt högt i värde när det är frenzymarknad för att sedan långsamt tappa värde och/eller rasa lika snabbt som det ökade. Ska man investera i altcoins bör man vara rätt införstådd i marknaden, vara aktiv och faktiskt sälja av vid ökning. Majoriteten av personer som förlorat pengar i krypto har köpt bitcoin högt och sålt lägre eller köpt och hållit i altcoins. Köp enbart bitcoin.
Om du trots detta är taggad på att köpa altcoins har Virtune på avanza olika certifikat som täcker flera samtidigt, exempelvis crypto altcoin index, coinbase 50 index och crypto top 10 index. Jag hade dock avrått från detta.
Bitcoin kan man köpa på olika sätt. Du köper faktiska bitcoins via olika kryptobörser, exempelvis kraken, binance, coinbase, eller certifikat på avanza som följer priset. Köper du certifikat är det viktigt att kolla på avgiften då dessa är väldigt olika. kan rekommendera coinshares som har en avgift på 0.25% och där deras etf är backad av faktiska bitcoins som de äger. Bitcoin vs certifikat beror nog på ditt syfte med ägandet.
Om du inte har något behov av att äga faktiska bitcoins är certfikat enkelt och bra. Valours certfikat är ett trackercertifikat som följer priset. Jag personligen föredrar att certifikaten är fysiskt backat med bitcoins då det ger en lägre motpartsrisk, men då kommer det ju också med en avgift. Sen känner jag mig tryggare att köpa etf:er från typ fidelity, ishares (blackrock) än valour, men det är ju egentligen säkert bara en smaksak.
Jag tror de kan funka rätt ok, så länge man inte har warranter med alltför höga avgifter. Själv har jag bara kört de som finns på Avanza markets, så jag har ingen koll på hur avgifterna ser ut för övriga warranter. Men de som finns på Avanza markets tycker jag verkar rätt ok. Avgifterna varierar lite, allt från 0,00% per dag och upp till några hundradels % per dag. Nedan några exempel.
F.n. har jag ca. 20% av tillgångarna (AUM) i portföljen i warranter. Jag utökar lite försiktigt steg för steg och flyttar över från andra instrument i samband med nyinvesteringar och ombalanseringar, medan jag känner mig för och utforskar hur det verkar funka. Jag har inte räknat på och jämfört med hur det är att ha tillgångarna i andra typer av instrument, men det kanske jag gör framöver.
En fördel, som jag ser det, är att man kan handla avgiftsfritt (sånär som på spread t.ex.) med ganska små summor (från 1 000 SEK) på Avanza markets, men ändå med någorlunda hävstång få rätt bra utväxling på affärerna. F.n. är dock den totala hävstången i portföljen bara ca. 1,1x och jag använder minsta möjliga hävstång på mina mini futures.
Denna produkt ger exponering mot ca 50 kryptovalutor marknadsviktat. Ett innehav (t.ex. BTC eller ETH) får inte överstiga 50% av innehavet. Omablansering kvartalsvis.
Tänk särskilt på urholkningseffekten, som man får med bear-/bullcertifikat med hävstång. Jag försöker själv undvika dessa, även om jag använder bear-/bullcertifikat utan hävstång för vissa syften. Vill jag ha hävstång föredrar jag warranter (mini futures), vilka inte ger urholkningseffekt, som jag förstått det hela.
Ja, men minifutures ger dig inte heller en fast multipel. Den ökar eller minskar istället när tillgången rör sig. För en minifuture med kort riktning kommer du se hävstången minska i storlek när underliggande tillgång minskar i värde.
För mig blir det lite lättare att ställa kurser med bear certen då hävstången är statisk (tills rebalanseringsnivån nås).
Jo, det är sant med de dynamiska hävstängerna för mini futures m.fl., vilket blir lite krångligt.
Du skriver att det blir lättare att “ställa kurser” med bear-certen. Kan du föklara lite närmare vad du menar med detta? Är det att det blir lättare att inse vad en viss procentuell förändring i underliggande kommer att ge för förändring i bear-certifikatet?
Ja precis, jag tänker mig att köpa på underliggandes nivå +1 % → -5 % för ett bear cert, tex. Går snabbt med kalkylatorn eller huvudräkning. Jag vet inte hur det är med trading plattformarna, men när man har avas orderläggning så kan man inte lägga sina stop loss innan ordern gått igenom, så det är bra att snabbt förbereda sina stopp loss/take profit triggers.