Tillgängliga ETFer i Europa för att blanka S&P500?

Vet någon om det finns ETFer som är tillgängliga i Europa (via t.ex. Avanza, Degiro, etc) för att ta en inverterad position i S&P500 utan hävstång?

Kanske denna?

Xtrackers S&P 500 Inverse Daily Swap Ucits Etf 1C ETF (DXS3)

1 gillning

Det finns ont om short ETF:er. I allmänhet ont om ETF:er som är godkända för handel inom EU.

Jag kör med bull/bear certifikat. Det finns en hel uppsjö med olika och väldigt lika instrument. Dessa kör jag med

Bear SP500 X2 Nordnet
ISIN: SE0009861222
Hävstång: X2

För DowJones kör jag
BEAR DJI X2 SG2 (societé generale)
ISIN: DE000SB3YHU3
Hävstång: X2

Jag använder både Avanza och Nordnet.
Så då försöker jag köra samma instrument på båda. Dom har olika priser på samma “index”, men det är olika stora poster som ligger bakom. Det går att söka på isin numret i sökfältet.

Innan du köper så kolla upp spreaden. Inbillar mig att spreaden är högre när de amerikanska börserna är stängda. Vissa instrument har högre spread än andra. Jag har inte kollat upp vilka instrument som är billigast att handla med.

Intressant att dow jones nästan är tillbaka på alltime-high.
Kanske finns bra fallhöjd där. Jag köpte faktiskt på mig igår.

Du ville ha utan hävstång.
Sök på “bear sp500 x1 ava” om du vill ha ett bear certifikat från AVA(avanza?) utan hävstång (x1).
ISIN: GB00BL005F61

Kortsiktigt den närmaste månaden kanske vi får en korrigering/vinsthemtagning efter sista månadens uppgångar.
Då kanske det är bra att gå kort.

På lång sikt, tre års perpektiv, då gör man nog rätt i att handla billiga aktiefonder nu.
Fortsätta att köpa aktiefonder är en bra långsiktig strategi.

Hej,

En bas fråga: varför skall man kolla spreaden?

Så du inte förlorar 10% när du väl säljer.

Ändrar sig spreaden kontinuerligt? eller kan man utgå från “dagens läge” skall gälla?

Spread. Dvs skillnaden mellan köp och säljkurs är inget man tänker på när man köper och säljer fonder eller aktier från OMX listan.

I Aktier med lågomsättning, speciellt på udda aktielistor, så finns det dålig likviditet. Så då kan spreaden öka. Jag skulle nog säga att det alltid finns likviditet för att sälja certifikaten. Det finns en market-maker (avanza, nordnet, ig, osv) som garanterar att instrumenten som de själva ställer ut (skapar) går att köpa och sälja. De vill gärna tjäna lite grann på affären och inte ta några risker, därför har de inte samma pris på köp och sälj kurs. Ungefär som när man köper valuta på forex. Men spreaden är inte lika stor som på forex.

Spreaden kan ändras under dagen.
Om SP500 är väldigt volatil så blir spreaden inbillar jag mig större.
De måste ju hinna hedga sin försäljning/köp samtidigt som du köper.

Om du kl 12.00 på dagen vill köpa en SP500 bull eller bear, så är inte den amerikanska marknaden öppen. Dvs Man vet inte exakt vad SP500 är för dagen. Man har preliminär värden/premarket men de tar en liten risk att sälja en bear sp500 till dig om marknaden tror att börsen öppnar nedåt. Värdet blir osäkert när börsen där indexet handlas inte är öppen.

Måste nämna att jag inte är en expert på certifikat. Har använt det ett antal gånger men har svårt att se skillnad på certifikat från olika utställare.

Börja smått. Så du ser hur det funkar.
Ett stalltips jag fått är. Låt säga att du vill shorta sp500 just nu.
Då börjar du köpa in dig med 1-3%.
Om sp500 fortsätter uppåt, så ökar du din bear position med 1% till.
Det man vill undvika är att ligga 10% back i sin position. När marknaden väl rör sig 10% ligger man fortfarande inte på plus. Jag har flertalet gånger gjort en double-down för att reparera min position i vissa aktier. Men det går inte om man går in för tungt från början. Då blir positionen för stor eller så tar ens pengar slut.

Man kan också ha fel.
Det är bättre att 1% av portföljen går back än 5-10%

Just nu har jag 3% bear i SP500 och 3% bear i Dow Jones.
Går de åt “fel” håll blir faktiskt caset bättre och då ökar jag min position.
Att det ligger en 20-30% uppsida på dow jones och sp500 inom det närmaste halvåret tror jag inte ligger i korten. Effekterna av räntehöjningarna och inflationen har nog snarare inte slagit ut helt och fullt ännu.

Jättetack för hjälpen!