2x ETF i högriskportföljen, eller hur ökar jag risken?

Om man har en lång investeringshorisont och är villiga att acceptera volatilitetsrisken, borde det inte vara klokt att köpa en bred ETF:er med leverage, typ 2x?

Jag vet att det finns en viss urholkningseffekt som kan vara dåligt när det svänger mycket och att avgifterna är något högre, men på lång sikt så borde det väl löna sig? Tittar man på historiken och den lilla forskning jag hittat så känns det ändå som ett ganska rationellt investeringsval om man tror att börsen går upp över tid.

På forumet diskuteras ofta hur man minskar risken genom att blanda in räntor etc, men sällan hur man ökar risken. Tänker att 2x ETF:er borde vara det enklaste och tryggaste sättet att göra det eller vad säger ni andra?

2 gillningar

Nu vet jag inte riktigt vad man har för totalkostnader för en sån ETF, men skulle tippa på att det är väldigt dyrt.

Jag kör med globala indexfonder och belåning istället!

1 gillning

Det är ju naturligtvis lite dyrare än en vanlig fond/etf men ändå inte jättedyrt, Xtrackers S&P 500 2x har 0.6% i avgift som exempel. Belåning innebär ju ändå en räntekostnad

Jag tror inte detta är hela sanningen, tror avgiften är betydligt dyrare än så, dom har ju en belåningsgrad på 100%.

På lång sikt går den väl till 0 varje gång underliggande index faller 50%?

1 gillning

Nej, så funkar dom inte. Dom rebalanserar varje dag, så visst teoretiskt skulle börsen kunna falla med 50% på en enskild dag, men det känns ganska extremt och förmodligen kommer andra mekanismer kicka in under sådana omständigheter.

Innebär detta att dom funkar som ett BEAR/BULL cert?
Så om börsen går upp 1% idag så går ETF’en upp 2% till 102%
Om börsen går ner imorgon 1% så går ETF’en ner 2% från 102% till 99.96%
Eller kommer den bara gå ner till 100% imorgon?

Isåfall är urholkningseffekten enorm över tid

1 gillning

Förstår inte vad du menar, det är klart att urholkningseffekten blir större om den svänger, det är väl själva poängen med hävstång? Så “enorm” vet jag inte om den blir, men det finns absolut andra typer av urholkningseffekter som påverkar.

Tittar man historiskt på 2x ETF:er så följer dom ändå sitt index ganska bra.

Det är därför jag undrar hur den funkar.

Funkar det som ett sånt certifikat så bör den typen av ETF’er vara helt värdelös på lång sikt.
Nu är exemplet där förvisso för 5x och inte 2x, men där har den urholkat 7% på 4 dagar :slight_smile: medans underliggande är ±0.

Funkar det som mini-futures som inte har någon urholkningseffekt är det en helt annan sak.

Förstår fortfarande inte hur du får det till att den bör vara helt värdelös på lång sikt. XACT Bull har ju levererat ungefär dubbla stockholmsbörsen historiskt sett. Utgångspunkten är såklart att börsen rör sig uppåt över lång tid.

Jag sa om det funkar som ett bear/bull cert.
XACT Bull är inte ett sånt cert.

Jag vet inte hur dom där ETF’erna funkar, därför jag frågar.
Du verkar inte veta hur dom fungerar heller dock, så vi behöver någon annan som kan svara på min fråga :slight_smile:

Börsen går ju på sikt upp över tid, men om det hade varit så enkelt som att köpa något som går upp dubbelt så mycket utan någon större risk inblandat så hade ju alla köpt såna med globalt index underliggande med hävstång istället för att köpa globala indexfonder.

Det skulle naturligtvis vara intressant att förstå exakt hur den funkar, men det spelar inte så stor roll, jag är helt med på att det inte blir precis 2x, det finns massa andra effekter som påverkar det och självklart kommer det till en kostnad.

Men sen skriver du “utan någon större risk”? Det är självklart större risk, minst dubbelt så stor, så det är ju anledningen till att inte folk köper det istället för ett globalt index. Men jag personligen efterfrågar ju mer risk i själva frågeställningen.

1 gillning

Jag tror dom flesta här på forumet är överens om att börsen går upp över tid, så om man har en hävstång på ett globalt index borde risken vara väldigt låg.

Det är ju av den anledningen jag belånar min portfölj och köper mer indexfonder, jag anser att risken i det är i princip 0 i när min sparhorisont är 30+ år.

Jag tror hävstång på 2 också ger för hög urholkning. Jämför med index (inklusive utdelning) på olika tider.

Här 3 år. “bara” 50% bättre än index på bull.

Även om inte XACT Bull 2x är exakt ett sådant cert så är det samma matematik då den bygger på samma dagliga reset och hävstång.

Med det sagt, det finns en överdriven rädsla för urholkning och någon slags tanke om att just daglig hävstång 1 (ingen belåning, 0% cash) är det maximala som funkar. I praktiken så kompenseras urholkning under nedgångar av faktumet att man har en uppgång på lång sikt.

Feltänket som jag ser det är att man tänker att underliggande inte har någon urholkning, eftersom man tänker att först går underliggande ner X% procent, och sen går den tillbaka till ursprungsvärdet (dvs mer än X% upp) (dvs inga förlorade pengar) och sedan noterar man att hävstångsprodukten kommer inte ha återgått till ursprungsvärdet. Rimligare är att man räknar på en situation där det går ner X% först, och sedan upp X%, och noterar att man både i underliggande och i hävstångsprodukten har en urholkning, och att det är ett kontinum från 100% cash till N ggr hävstång, och att riskappetit bestämmer var man lägger sig.

Är man matematiskt lagd är följande papper intressant (introt kan läses även av den matematiskt obevandrade, ekvation (1) än en central komponent i hur positiv långsiktig avkastning vs hävstång vs volatilitet påverkar resultatet)

4 gillningar

Grym artikel!
Låter ändå som att det finns ganska goda skäl att gå på dessa ETF:er (givet lång investeringshoristont och att man accepterar lite ökad kostnad)

1 gillning

Som @CarlJohan skriver finns det en överdriven rädsla för urholkning. Det finns ingenting magiskt med 1x hävstång, urholkningseffekten gäller oavsett. Den optimala hävstången går således att räkna ut om man kan anta förväntad avkastning och förväntad volatilitet.

Här är en förkortad/förenklad version av den lite tyngre artikeln som länkades ovan:

Ur ovanstående artikeln kan vi utläsa att den optimala hävstången för ett innehav (för att maximera långsiktig CAGR) kan approximeras med hjälp av formeln:

k = μ/σ^2
Där k = optimal hävstång, μ = aritmetisk avkastning, σ = standardavvikelse

Om vi tar S&P500 som exempel (eftersom du tog upp Xtrackers S&P 500 2x, 0,6% avgift):
Aritmetisk annualiserad avkastning: 11% (10,4% efter avgift)
Annualiserad standardavvikelse: 15%
Optimal hävstång = 10,4%/15%^2 = 4,6x!
(Siffror tagna från Portfoliovisualizer, data från 1992)

Detta är i linje med vad artikeln kommit fram till (deras optimala hävstång är dock lägre eftersom de haft data sedan 1950, vilket gav lägre snittavkastning):
GSPCsmallchart1

I verkligheten är dock 4x hävstång förstås extremt, och beror ju på att amerikanska börsen haft en lysande utveckling sedan 80-talet, som sannolikt inte kommer upprepas. Artikeln kommer dock fram till att 2x hävstång varit en rimlig nivå för många olika index (förutom Japan).

Sammanfattat tror jag att ETF:er med hävstång är en rimlig idé för ett långsiktigt sparande, precis som portföljbelåning.

Mina största problem med det är:

• Begränsad utbud. Jag är inte intresserad av att spekulera i specifika smala index såsom S&P500 eller OMX30. Mig veterligen finns det ingen ETF som erbjuder hävstång på ett globalt index.
  • Avgifter. Såsom nämnt i artikeln kan uppåt 1% i avgift förstöra hela effekten av hävstången, beroende på hur hög grundavkastningen är på det underliggande indexet.
  • Drawdowns. Eftersom man får räkna med regelbundna drawdowns >50% med 2x hävstång kräver det mental styrka och övertygelse. Jag tror därför egentligen att hävstångsprodukter passar bäst i allvädersportföljer, där portföljen som helhet balanserar volatiliteten.
3 gillningar

Hävstångsinstrument är troligtvis börsens mest missförstådda instrument. Det är totalt felaktigt att man tjänar dubbelt med 2 ggr häv men väldigt många tror att det fungerar så. Det är just på längre sikt man förlorar som mest på urholkningseffekt. Tid och volatilitet driver den.

XACT Bull 2 som exempel följer OMXS30GI med 2 ggr häv.
På 1 år har OMXS30GI gått +2,52% och Bull 2 har backat -1,95%.
På 3 år har OMXS30GI gått +31,37% och Bull 2 +42,43%.
Hade man istället belånad sig till 100% och köpt en OMXS30 indexfond för 3 år sedan hade man alltså haft en avkastning på +62,74%. Det är en rätt rejäl skillnad. Skulle börsen backat istället skulle det inte se så kul ut.

Så här fungerar det. Säg att du investerat 100 000 kr.

Dag 1: Börsen står i 1000 och stiger till 1050 (5%), Bull x2 stiger med 10%.
100 000 * (1 + 10%) = 110 000 kr

Dag 2: Börsen faller tillbaks till 1000 (-4,76%), Bull x2 faller med -9,52%.
110 000 kr * (1 + -9,52%) = 99 523 kr

Du har nu förlorat 476 kr i urholkningseffekt på två enskilda dagar.

1 gillning

Såhär hade 2x US Stock Market presterat historiskt.

Utan avgift:

Med 3% avgift per år:

Vid 8% avgift hade det inte gett någon fördel:

Lite andra artiklar om hävstång:

3 gillningar

Som flera personer där uppe sagt så är urholkningseffekt inget specifikt för hävstångsprodukter.
Du förlorar på urholkningseffekt även utan extra hävstång.

Faktum är att 2x hävstång kan ge MER än 2x avkastning om marknaden går bra.
T.ex Xact Bull 2 har gett mer än 2x avkastning jämfört med sitt index sedan 2010.

3 gillningar