Urholkningseffekt på certifikat utan hävstång?

Ja, rubriken säger väl allt… Finns det någon urholkningseffekt på bull-certifikat utan hävstång (alltså x1)? Jag har läst kommentarer som säger att det gör och inte gör det.

Jag funderar på att lägga en slant i BITCOIN ZERO SEK hos Avanza, men jag vill göra det långsiktigt. Då sägs det att certifikat inte är något att ha p.g.a. urholkningseffekten. Men är det någon urholkningseffekt på det här certifikatet?

Om det är det, behöver man bry sig om den eller är den försumbar? Att jämföra med andra risker/kostnader som t.ex. skatt vid försäljning av riktiga Bitcoin, eller risken för att motsvarande mini future eller warrant når stop-nivån.

1 gillning

Har för mig att det inte ska ha någon urholkningseffekt om hävstången är 1x.

Däremot så säger detta lite emot det :thinking:
Eftersom det finns något som heter, “daglig hävstång” som ändras under dagens gång och återställs varje dag.

Kanske får grotta ned lite mer i detta.

Hävstång x1 är väl samma sak som ingen hävstång alls, och då finns det ingen hävstång att återställa när dagen är över eftersom endast ditt eget kapital investeras?

Guld-certifikaten listas ju även som certifikat med x1 hävstång, och om de hade haft en urholkningseffekt så borde de ju inte rekommenderas att hålla på lång sikt heller.

Näe, det är ifs sant.
Så min första tanke bör stämma. :thinking:
Finns många produkter som handlas under namnet ”certifikat”, men som endast ska följa underliggande tillgången 1:1.

Jag tänker att det har att göra med hävstången ändå. I början av dagen är den exakt 1, men sen stiger eller sjunker den i takt med att underliggande värdet förändras, för att sedan återställas till 1 igen i slutet av dagen.

Kan det inte vara så att den driften skapar urholkningseffekt? Man borde ha läst nånstans (t.ex. Avanza) att certifikat utan hävstång är undantagna från varningen om urholkning…

Är det verkligen ingen som vet säkert hur det ligger till?

Hej Linus,

Det är ingen urholkningseffekt annat än den löpande förvaltningen man betalar för i certifikat med 0/1 i hävstång. Äger ett antal sådana själv.

Urholkningen har inget med förändringen av underliggande värdet i sig, utan underliggande värde kontra dagens ställda nivå för hävstång. Sålänge produkten är utan hävstångseffekt (dvs följer underliggande precis som en Tracker) krävs ingen omräkning.

2 gillningar

Jag tänker att om hävstången är “1x” men att det är ett BEAR-certifikat, så kan det nog vara viss urholkningseffekt, för då är det väl egentligen hävstång “-1x”. För certifikat där hävstången är exakt 1x borde det som skrivs ovan stämma; alltså ingen sådan urholkningseffekt i precis det fallet.

Vill man ha hävstång på certifikat utan urholkningseffekt skulle man kunna använda sig av portföljbelåning istället. Alltså att du faktiskt köper 1.5x av ett certifikat (dvs låna 50% med portföljbelåning och faktiskt köper för 50% mer än du har pengar på kontot). Det sker ingen återställning av denna belåning och ingen urholkningseffekt :slight_smile:

När man köper ett certifikat med hävstång hålls hävstången konstant, vilket påverkar kapitalet i form av urholkningseffekt. Något som redan framgått av tidigare inlägg.

Om man i stället belånar portföljen kommer inte kapitalet att drabbas av urholkningseffekt. Däremot kommer hävstången att minska om utvecklingen går i samma riktning som ens marknadstro, och öka om den går i fel riktning.

Om man exempelvis lånar 50 kr för att köpa ett 1X-certifikat för 150 kr, och certifikatet ökar i värde till 1.500 kr kommer man fortfarande ha 50 kr i belåning, vilket minskar hävstången. Man behöver därför justera sin belåning för att behålla samma risknivå i portföljen.

3 gillningar