Hej, tänker jag rätt gällande dolda avgifter för Bull certifikat och EFTer?
Försöker exemplifiera med XACT Bull 2 och Bull OMX X2 AVA 2. Båda är bull med hävstång två mot OMX Stockholm. XACT Bull 2 är en ETF och Bull OMX X2 AVA 2 är ett certifikat.
Som jag förstår det så följer:
XACT Bull 2 → OMX Stockholm 30 GI
Bull OMX X2 AVA 2 → OMX Stockholm 30
XACT Bull 2 har avgift på 0.61%
Bull OMX X2 AVA 2 har ingen avgift.
Skillnaden i avkastning som ger fördel till XACT Bull 2 förklarar jag då med att Bull OMX X2 AVA 2 har en dold avgift på ca 3.5% vilket är skillnaden mellan OMX Stockholm 30 GI och OMX Stockholm 30 per år.
Har jag missförstått helt eller är jag i närheten?
Urhållkningseffekten ser jag som en bakomliggande mekanism men den svarar tyvärr inte riktigt på frågan. Frågan är snarare: Hur kan jag jämföra två bull produkter som i grunden har samma index? Båda dessa produkter är bull x2 på omx som balanseras om dagligen. Då är det väldigt frestande att säga att de kommer ha samma urholkning och att den med lägst avgift är bäst. Mitt exempel visar att så inte är fallet här och det tror jag är för att certifikatet inte räknar med utdelning.
Bull OMX X2 AVA2 har avgift. Det är lite vilseledande att det står avgift per dag när man klickar in på certifikatet, medan XACT Bull 2 visar per år. Det är dock för att man generellt enbart rekommenderar hävstångscertifikat för intradagstrading.
Om du istället klickar in på avgiftskalkylatorn för Bull OMX så får du fram 1% per år:
Tack @Zino!
Var hittar jag den fina avgiftskalkylator som du använt? När jag försökt läsa databladen så har avgifterna jag hittat varit köp och säljutgifter så som spread och växlingsavgifter. Jag är ny på börshandlade derivat och faktabladens ovilja att presentera enheter och definitioner irriterar mig
Absolut, skulle aldrig använda bull med kraftig hävstång långsiktigt. Just nu försöker jag däremot bara förstå vilka alternativ som existerar för “låga” hävstänger.
Tack @Nightowl
Tolkar det som att båda har daglig ombalanserad hävstång men det är inte omöjligt att varierande terminologin förvirrar mig
“För att fonden ska bibehålla en exponering på 200 % av fondförmögenheten, sker en daglig ombalansering”
“resetnivå daglig”
Japp, som både jag och du skriver så har de olika index. Där skillnaden mellan dem som jag förstår det är att OMX … GI innehåller återinvestering. För dessa exempel ser jag det som en dold avgift på 3 procent/år eftersom utdelningen är i den storleken. För ett annat certificat på ett annat index som inte har någon utdelning så borde inte denna “dolda” avgift existera. Då börjar jag se certifikat med låg hävstång som en långsiktig möjlighet med relativt låga avgifter.
Det jag menar är om de som Bull/bear cert endast har intradags exponering vs även exponering över natten.
Du kan ha daglig ombalansering av hävstången och samtidigt exponering över natten (skulle gissa att etf:en gör så). Eller så kan man ha “daglig ombalansering av hävstången” och bara intradagsexponering. Skulle tro att det är så Bull/Bear certet funkar.
Det ger olika “index” i meningen att den ena ha med förändringen mellan stängningskurs och nåsta öppningskurs. Den andra har det inte.
Aha, ja det kan förstås bidra till en betydande skillnad om certifikaten inte har exponering kontinuerligt. Känns som att det beror på när balanseringen äger rum. Intressant, får försöka hitta mer info om det.