Bull/bear certifikat följer inte underliggande tillgång

Hej

Jag försöker förstå Bull/bear certifikat. Jag har läst och förstått urholkningseffekt, hävstång och att certifikatets handelsdag börjar och slutar innan/efter underliggande produkt. Det jag inte förstår är att certifikatet utveckling tycks ha ytterst lite med underliggande produkt att göra. Tex bear OMX x5 ava4 som jag hade förra veckan.

Tisdag 8/3 2022 gick OMX30 ner 3.05, bear OMX x5 gick upp 4.5 från måndag kl 17:30 till tisdag 17:30. Alltså inte x5 hävstång.

Idag 15/3 gick OMX30 ner 0.54%, bear OMX x5 från avanza/ Morgan Stanley fanns i4 varianter. Två utvecklades 0%, en gick upp 4.05% en gick ner 2.59%.

Verkar helt slumpmässigt. Avanza ger goddag yxskaft till svar. Svammel om att emitenten tittar på andra börser som också har papper i samma företag, men det håller inte vatten.

Nån som förstår och kan förklara?

2 gillningar

Här missar du att stängningskurs på måndag inte behöver vara öppningskurs på tisdag.

Alltså kommer certifikatet inte följa den utveckligen då det följer intradagsutveckling och inte skillnad med stängning/öppning.

Hej, tack för svar.

Det är det här jag försöker förstå. Idag kl 9 öppnar omx30 på 2076 och stänger 2044, -0.54%

Bear OMX x5 ava4 står 09:00 på 57.04 och 17:30 på 55.55, -2.6%, kl 20:00 när den stänger 54.45, -4.5%

Under vilka tider ska den matcha underliggande produkt?

1 gillning

Jo, sådana där produkter där man inte får vettiga svar av någon, i faktablad, av din bank eller de som säljer produkten, är det inte bäst att låta bli dem?

Bra att du förstår urholknings effekten, att du betalar pengar som försvinner och hamnar i fickan på de som säljer bull/bear produkter med hävtång.

Min personliga åsikt är att de är konstruerade för att lura av dig pengarna.