Certifikat med hävstång

Hej,

Kanske inte rätt ställe men hoppas att någon kan förklara detta fenomen.

Testade med småbelopp att handla certifikat med hävstång för några år sen.
Det gick inget bra :joy:
Vilket är helt okej, jag tror jag förlorade några hundralappar :pray:
Hursomhelst, ett problem jag råkade ut för flera ggr (som också gjorde att jag la ner försöken till trading då) var att trots att underliggande index gick upp en dag så gick mina BULL-certifikat ner och jag förlorade pengar.

Är det egentligen tvärtom? Ska man köpa BEAR om man tror på uppgång i underliggande instrument? Fattade ingenting… :woozy_face:

Någon som kan förklara?
Tack!

Minnesregel: tjuren lyfter / kastar upp saker med sina horn. Björnen river ner sina offer. Således bör ett BULL-certifikat gå upp om den underliggande tillgången går upp, och ett BEAR-certifikat går upp när den underliggande tillgången går ner.

Men sedan finns det urholkningseffekter i hävstångsprodukter, som gröper ut värdet över tid. Och så klart courtage/spread vid köp. Dessa saker skulle kunna förklara varför det inte gick så bra som det “borde” gått.

Eller om du jämför med indexfonder som uppdaterar kursen en dag sent?

Hade koll på urholkningseffekten, så lät aldrig nåt ligga över natten.

Jämförde med underliggande som finns länkat på instrumentets sida på Avanza, så inga fonder :grin:

Kan ju såklart varit så enkelt att jag köpte Bear fast jag trodde jag köpte Bull kanske?

Jaja, var nog bra att det blev så ändå, nu har jag flera år av mer kunskap när jag börjar bli nyfiken igen.

Ska dock köra testning ett tag innan jag investerar igen.