Fråga angående utfärdade av Bull/bear certifikat

Hej!

Jag undrar om utfärdaren av Bull & Bear certifikaten kan stänga ner handeln förgått utan förvarning? Då blir det trist läge om man ligger back o väntar på en vändning…

Ha det bra
Hälsningar en som gillar bull cert (men som är lite orolig över ovanstående dilemma)!

Jag har personligen aldrig varit med att handeln stängs helt, däremot är det relativt vanligt att emittenten rycker bort sina köp- och säljposter. Det innebär att du inte kan köpa eller sälja stundvis i illikvida certifikat. I likvida certifikat (exempelvis XACT Bull) finns det däremot fler aktörer så handeln kan fortlöpa även om prissättningen riskerar att bli fel.

Från Avanza:

Likviditetsrisk (köp- och säljpriser)

Vid vissa tillfällen kan det vara svårt eller omöjligt att köpa eller sälja börshandlade produkter. Detta kallas för likviditetsrisk och kan till exempel inträffa då den underliggande tillgången är svår att prissätta, vid kraftiga kursrörelser eller då handeln på någon relevant marknadsplats stängs under viss tid. Även tekniska avbrott kan störa handeln. Även om alla aktörer på marknaden - det vill säga börsen, distributören och emittenten - har redundans i sina system kan det uppstå oförutsedda situationer som påverkar möjligheten för kunder att handla i instrumenten.

Det tror jag du får läsa dig till i varje enskilt fall. Ibland kan det stå att utställaren kan välja att stänga ner handeln om tex underliggande tillgång rört sig 30% på en handelsdag. I vissa fall tror jag tom att utställaren själv kan välja om de vill stänga handeln när som helst.