Frågor om GAV och Bull /Bear certifikat

Hej,

Jag har 2 frågor frågor som jag förgäves försökt hitta svar på i några veckor och här på rikatillsammans brukar man alltid få bra hjälp av kunnig medlemmar.

Varför är det så att på Nordnet ISK så höjs mitt GAV dag 2 efter ett vanligt aktieköp dagen innan? Beror det på att courtages räknas in i köpkursen efter ett dygn? Köpte på kurs 0.108 och idag står det att mitt gav är 0.110

I ett bull-certifikat med x8 i hävstång, hur räknar man ut avkastningen på en i förväg planerad säljkurs? Tar man vinsten x8 eller det investerade beloppet x8 före köp?

Tack på förhand!

Med all sannolikhet, ja. Samma justering görs med GAV på aktier.

Hur menar du? Vill du dubbla pengarna och ditt gav är 11 öre så är ju målkursen 22 öre oavsett vilken hävstång du kör med.

Bull/bear fungerar bara över intradag. De ombalanserar belåningen varje dag och dessutom så har de ingen exponering över natten.

Så volatilitet skadar dig och även kursförändringar mellan handelsdagar.

Använd minifutures om du ska ha exponeringen längre än intradag.

2 gillningar

För att förtydliga: Vad är det som blir x8? - slutsumman vid sälj eller startsumman?
Haha, FÖRLÅT, tror jag fattar nu! Hävstången är redan inräknad i kursen va?! :smiley:

Ingetdera. Ett bull x8 certifikat följer en underliggande termin, exempelvis OMXS30-terminen. Om terminen rör sig 1 % så rör sig certifikatet 8 %. Som @Nightowl skriver så ombalanseras certifikatet vilket gröper ur din investering på sikt.

Om en termin stiger 10 %, stiger certifikatet i teorin med 80 %. 100 000 kr har blivit 180 000 kr. Faller terminen tillbaks där det började dagen efter, dvs -9,09 %, faller certifikatet med 72,73 %. 180 000 kr blir nu 49 000 kr trots att den underliggande terminen är oförändrad.

Därför bör man inte äga hävstångscertifikat på mer än intradagsbasis.

4 gillningar