Jag har 2 frågor frågor som jag förgäves försökt hitta svar på i några veckor och här på rikatillsammans brukar man alltid få bra hjälp av kunnig medlemmar.
Varför är det så att på Nordnet ISK så höjs mitt GAV dag 2 efter ett vanligt aktieköp dagen innan? Beror det på att courtages räknas in i köpkursen efter ett dygn? Köpte på kurs 0.108 och idag står det att mitt gav är 0.110
I ett bull-certifikat med x8 i hävstång, hur räknar man ut avkastningen på en i förväg planerad säljkurs? Tar man vinsten x8 eller det investerade beloppet x8 före köp?
För att förtydliga: Vad är det som blir x8? - slutsumman vid sälj eller startsumman?
Haha, FÖRLÅT, tror jag fattar nu! Hävstången är redan inräknad i kursen va?!
Ingetdera. Ett bull x8 certifikat följer en underliggande termin, exempelvis OMXS30-terminen. Om terminen rör sig 1 % så rör sig certifikatet 8 %. Som @Nightowl skriver så ombalanseras certifikatet vilket gröper ur din investering på sikt.
Om en termin stiger 10 %, stiger certifikatet i teorin med 80 %. 100 000 kr har blivit 180 000 kr. Faller terminen tillbaks där det började dagen efter, dvs -9,09 %, faller certifikatet med 72,73 %. 180 000 kr blir nu 49 000 kr trots att den underliggande terminen är oförändrad.
Därför bör man inte äga hävstångscertifikat på mer än intradagsbasis.