Hej,
Anses det rationellt att ha Xtrackers S&P 500 2x Leveraged - Kan det vara rationellt att ha 10 % av den i lekhinken?
Jag funderar på hur riskbilden egentligen ser ut i praktiken. Om S&P 500 skulle gå ner t.ex. 51 %, innebär det då att fonden tvångsförsäljs – eller ligger den kvar på 0 kr tills (eller om) marknaden vänder uppåt igen?
Är det någon här som har erfarenhet eller tankar kring hävstångs-ETF:er på längre sikt?
Jag har en lång sparhorisont då det är 25 år till pension.
2x (och högre) lev är inget man borde hålla under så lång tid. Stora nedgångar blir nästa omöjliga att återkomma från.
Kolla hävstångs certifikat på Avanza till exempel, vissa återhämtar sig aldrig, även om underliggande papper återhämtar sig.
Exakt vad detta fenomen kallas, kan jag inte svara på. Urholkning kanske?
Edit: “volatility drag" eller "volatility decay” är det något som heter. Om underliggande (här sp500) 2x ETF tappar 10% men återhämtar sig tillbaka, har inte 2x ETFen återhämtat sig.
Trots alla varningar om urholkningseffekter har det visat sig att historiskt har 2x hävstång varit optimalt.
There is a big myth about leveraged ETFs that has been recently propagated in the media. This article corrects the myth and explains the faulty reasoning that gave rise to it.
The myth is:
Leveraged ETFs are not suitable for long term buy and hold
Om något går ner till 0 kr spelar det ingen roll om marknaden vänder uppåt igen. Exempelvis 100 % tillväxt på 0 kr är fortfarande 0 kr.
Men för att detta skall ske krävs det att nedgången på 51 % sker samma dag. Fonden har ju daglig ombalansering. Urholkningseffekten brukar ha en mer tärande effekt, som sakta mal ner värdet.
Jag vet inte. Senast jag köpte den var 2024-06-28 på ISK hos Degiro.
Om jag minns rätt var anledningen till att den plötsligt försvann inte att det saknades svensk dokumentation, utan att det krävdes något utökat kompetensprov som exempelvis Nordnet inte orkat sätta ihop. Men jag kan minnas fel.
När jag loggar in på Avanza ser jag endast mitt pensionskonto, de övriga kontona är dolda för att undvika att se dem.
Två gånger per år ‘midsommar/nyår’ öppnar jag upp och tittar på de övriga.
Känns inget värdeskapande att behöva se sina pengar öka och minska i värde fler gånger än så i och med att man har dem på +10 års sikt.
Om man ska köpa denna behöver man göra det via Nordnet och göra ett kunskapsprov som jag förstod det.
Att ha 2x hävstång kan i teorin vara okej i ett fall som detta, där ETF:en följer indexet för de 500 största bolagen i USA.. ?