Tjänstepension och hävstång för 40årig sparhorisont

Hej! Jag är 27år och har en tjänstepension via min arbetsgivare på ca 5500kr som varje månad sätts ett tjänstepensionskonto på Avanza.

Jag får placera de pengarna precis som jag vill och funderar på om jag borde ta mer ”smart” risk än jag gör i nuläget då jag ändå har ca. 40år till pension. Det har ju ändå pratats en hel del i podden och på forumet, att det i ung ålder är riskfyllt att ha för lite risk i sitt sparande. Tänker bland annat på avsnittet med professorn från Handels.

I nuläget går hela tjänstepensionen till diverse indexfonder (enl. barnportföljen). Det jag har funderat på är att ett sätt att introducera någon typ av hävstång i liknande procentsats till AP7 Såfa.

Avanza inte tillåter direkt belåning av tjänstepensionkontot så har jag funderat på om någon av er har en smart idé om hur man kan göra detta?

Jag har sneglat på någon börshandlad fond med hävstång (typ Xtrackers S&P 500 2x Lev Daily Swap UCITS ETF 1C) och skulle i så fall köpa så mycket av den att jag får mellan 15-20% belåning totalt i portföljen. Dock så kan jag inte säga att jag vet så mycket om börshandlade fonder och frågan är om man tar på sig mer risk än bara hävstången och på så sätt får en sämre riskjusterad avkastning.

Någon som har gjort något liknande på ett smart sätt?

Jag är inte så bra på värdepapper med hävstång, men vill bara varna för den signifikanta urholkningseffekt som kan finnas i denna typ av papper om man håller dom över natten när marknaden är stängd. Vissa papper ”resettas” varje natt och man tappar då värde varje gång den underliggande tillgången ”vänder” upp eller ner.

Läs på ordentligt innan du investerar i den här typen av instrument. Jag har inte orkat sätta mig in ordentligt i hur dom fungerar, och handlar därför inte med dom.

3 gillningar

Så vitt jag förstått så är det om marknaden går krabbgång som man drabbas av urholkning. Över 40 år hoppas jag ändå att vi har ett positivt utfall och således borde det inte vara en fara.

Men ska absolut läsa på :ok_hand:

Jag har kört den här fonden sen början av 2021, och tycker den funkar som utlovat. 2x hävstång är inget att vara rädd för, utan kan vara ett väldigt bra sätt att krydda en portfölj. Grejen är väl att man bör balansera portföljen ofta och regelbundet för att maximera vinsten. Googla på leverage s&p, finns många bra artiklar som visar på att det kan vara vettigt om man håller sig till en bra plan.

Det här är en ETF med relativt låga avgifter vad jag kan se (knappast billigt dock), men inte som avanzas trackers där vissa med hög hävstång har extremt bestraffande avgifter om man håller de längre än några dagar.

Nånting jag inte fattar just nu dock är att köpknappen för denna ETF är grå på avanza, men verkar funka normalt på t.ex. nordnet.

*Edit: Får tydligen inte lägga in länkar, men googlar man på “Should You Ever Invest in a Leveraged Index Fund?” så får man en sida från ofdollarsanddata . com där det bl.a. står:

While it might be hard to tell from this image, both the 2x and 3x leveraged strategies outperform annually by about 2.4% on average over this time period [cirka 1920 till 2010].

1 gillning

Alla har vi väl olika risktolerans, men jag skulle inte ta denna risk med min pension. Risk kan jag ta på mitt vanliga sparande, men pensionen ska jag leva på när jag blir gammal. Om du avsätter 5000kr/mån i tjp redan vid den låga åldern 27, då kommer du ändå att få en trygg ålderdom.

Spännande och bra artikel! Intressant med data som visar relationen mellan de olika hävstängerna och att 3X inte ger en märkbart större skillnad än 2X. Sen så kommer jag nog aldrig våga mig upp på de nivåerna i total belåning men varje procent räknas ju över tid. Tack!

Det är alltid bra med ett balanserat perspektiv så tack för att du svarar.

Jag hade nog aldrig tänkt i de här banorna om det inte vore så att AP7 använde sig av belåning. Jag tänker ju att det är lite samma situation där det också rör sig om folks pensioner.

Men sen vet man ju inte om AP7 kompenserar med en hävstång för att de antar att folk redan tar en för låg risk rent generellt?

1 gillning

AP7 Såfa (premiepension) är ett komplement till den mycket större inkomstpensionen.
2,5% av PGI går till premiepension och 16% av PGI inkomstpension.

AP7 har ett stort gäng välutbildade ekonomer som älskar Excel och som bara tänker på siffror hela sin vakna tid. Jag hoppas det iaf… Jag är amatör som vill ägna min vakna tid åt livet och därför väljer jag trygg och tråkig mellanmjölkspension.

det finns en liknande hävstångsstrategi som blivit populär bland bogleheads. de kör en 3x SP500 samt en räntefond och ombalanserar årligen. men då är detta hela portföljen. du kan läsa lite här HFEA

tycker att det låter som en bra strategi du har - om du tror att USA kommer fortsätta gå som tåget. om det finns så tycker jag att en hävstång på globalindex vore bäst.

Så är det ju. Tänker du att det är för att inkomstpensionen inte är placerad som gör att det är hävstång i AP7?

Intressant. Ska kika lite. Vet du på rak arm vilken fördelning de har mellan räntefond och ETF?

vill minnas att de kör 55-45 el 60-40.

Så 50% belåning om jag inte räknar helt galet… Du har inte koll på någon ETF som är globalindex med hävstång?

de kör 3x istället för 2x häv så det blir ännu mer än så.

försökte hitta en global ETF på avanza men det fanns tyvärr inte.

Tänkte alltså på hela innehavet om 50% är räntor.

Hmm. Får leta vidare! Men bra input.

Ja, den sammantagna finansiella risken i allmänna pensionen är fortfarande låg.

Väcker den här intressanta frågeställningar till liv igen. Det vore intressant att hitta en, gärna flera, globala/svenska/nordiska ETF:er eller fonder med rimlig hävstång att använda i sin tjänstepensionsportfölj. Ingen med tips på
sådana utöver de amerikanska alternativen ovan?

God jul!

Jag har kört fast! Kommer du på något smart får du gärna säga till :blush:

1 gillning

Kan ju tillägga att det ja körde fast på var urholkningseffekten av den dagliga balanseringen av hävstången som kommer med alla de ETF:er som jag tittat på.

1 gillning