Råvarucertifikat istället för räntor?

Vad tror ni om att byta ut en del av sina räntor mot en portfölj råvarucertifikat? (utan hävstång)

screenshot från avanza

Avgift ca 0.5%
a) Finns det kanske redan någon bra fond som blandar olika råvaror?
b) Större risk med ceritfikat än en fond? Alltså inte hur råvaran går, utan att utfärdaren går att lita på?
c) går ej att belåna

Tacksam för feedback :slight_smile:

1 gillning

Jag själv har råvaror i mina portföljer. Men även räntor. Det ena utesluter inte andra för mig.

Dock väldigt skralt utbud av prisvärda fonder. Jag använder just nu Vontobel commodity b usd som finns på Nordnet. Däremot finns det etf:er med råvaror t.ex ICOM och M9SA.

1 gillning

Ang. b) så säger Avanza själva så här om sina trackers:

Den största skillnaden mellan Avanza Trackers och övriga Trackers är egentligen att risken med Avanza Trackers är mindre. I ett vanligt Trackercertifikat utsätts din investering för en större risk eftersom du har en risk mot emittenten av värdepappret.
[…]
Den risken har vi lyckats minska för Avanza Trackers genom att skapa instrumentet i en så kallad SPV (Special Purpose Vehicle) där alla kunders investeringar säkras.

Det jag även gillar med Avanzas certifikat är att de är courtagefria vid affärer över 1000 kr.

Jag har ett par tusenlappar i GULD AVA och SILVER AVA sedan ett bra tag tillbaka och har sedan i höstas köpt lite KAFFE AVA och VETE AVA också (den sk. “fikahedgen”). Jag hade någon dum idé om att jag skulle swingtrada kaffe och det gick finemang flera gånger. Problem bara att sista gången jag sålde så fortsatte den upp 30% som jag gick miste om :joy:
Så nu köper och håller jag lite mer långsiktigt.

Ska köpa på mig en tusing av de övriga också när de går tillbaka lite. Undantag guld som jag nog avvecklar till förmån för större och mer långsiktig placering i Xetra-Gold.

1 gillning

Bra poäng att avanzas egna certifikat verkar ha mindre emittentrisk.
Angående swing trade så tycker jag en mellanväg at behålla hälften och lägga undan hälften för dippar känns bra. Buy-and-hold vinner i längden, men kan vara skönt att minska sin risk ibland vid ATH…