Gå kort Tesla (blanka eller andra varianter) - hur gör man?

Hur gör jag som privatperson för att blanka Tesla? Är det dyrt? Hur gör man konkret för att få till det hela?

Steg 1:
Man går in på Avanza, går till TSLA. Sen klickar man på sälj. Trots att man inte har några aktier i TSLA.

Steg 2:
Bli rejält stressad av hur ens korta position snabbt kan kosta en mycket pengar.

Enklast är förmodligen att köpa ett bear-certifikat. Tex på Avanza finns mängder med och utan hävstång.

Men det beror lite på din tidshorisont och villkoren för de olika certifikaten.

BEAR TESLA X4 AVA 6 har gått 225% i år så för många har det varit en bra affär:

Köpte mig en liten stek i lekhinken häromveckan och är +35%, synd att man inte vågade gå in med mer bara…

Bear cert ger bara intradagsexponering!

Om du måste ställa sådana frågor så bör du inte blanka. Det finns teoretiskt ingen övre gräns för hur mycket pengar du kan förlora på att blanka (visst, nån gång kommer din position att likvideras men det finns en massa brasklappar här).

Avanza kräver ett särskilt kunskapsprov för att blankning ska tillåtas på kontot, du kan ju börja där i alla fall.

Jag är med på bilden i någon mening. Det vore dock i princip möjligt att investera i någon annan tillgång t.ex. hedgefond om det ger möjlighet att vara med på festen. Frågan är alltså brett ställd, det är exponeringen som är grejen. Sedan är frågan vad som är bäst givet förutsättningarna.

Kanske bör frågan i så fall formuleras “Gå kort Tesla - vilka möjligheter finns?”, eller nåt däråt? Finns ju diverse sätt som inte är ren blankning. Ja det är en hemsk anglicism men sådan är jargongen tydligen.

Se de kommentarer du fått om bear-cert.

Det kan inte jag på mitt konto. Behöver jag göra nåt mer? Hur vet jag vilken ränta jag har på aktielånet?

Du kan alltid blanka ”mentalt” , skriva upp vilken kurs du går kort och hur länge du tänkt hålla. Se hur det faller ut, , är det kul / spännande att följa, blev det -30% eller +30%… räkna av hypotetiska avgifter och summera.

Var det värt och är det nåt du vill hålla på med verkligen,

Jag har kört en del bull och bear även med hävstång slutade sällan så bra.

2 gillningar

Köpte bear-certifikat på Tesla för några år sedan, då jag tyckte aktien var sjukt övervärderad.

Jag förlorade pengar.

Jag kommer aldrig någonsin igen att satsa på enskilda aktier.

Mina två kronor.

3 gillningar

Problemet med att tajma marknaden. Du hade helt rätt men för tidigt vilket kostar mycket pengar.
Nu borde dock tiden vara inne när konkurrenterna kommit ifatt.
Mina två ören :wink:

1 gillning

Tesla är en bubbla. Det framstår närmast som uppenbart.

Att ett företag på väg upp i en bransch där ”the sky is the limit” kan värderas högt är inte konstigt. När verkligheten kommer ikapp och det blir möjligt at räkna på de faktiska siffrorna anpassas värderingen. Det är en normal sak.

Börsvärde 526 miljarder dollar .kommer de vara värda det om 30 år? Knappast. Frågan är om de kommer npn ny innovation som krossar blankarnas positioner närmsta tiden. Typ en Tesla AI robot som ersätter arbetare. Då är man rökt i en kortad position iaf :upside_down_face::grin:

Tror det kräver kunskapstest också. Men det borde du kunna hitta på hemsidan.

Krävs tydligen kredit och AF-konto:

1 gillning

Gör de? Det är väl mer så att man inte bör äga de långsiktigt om de har hävstång, pga urholkningseffekten?

Nej bear/bull har bara intradag så vitt jag vet. Däremot minufutures har även över natten.

Det tyckte jag också. Aktiekursen var sinnessjukt övervärderad med den information som var tillgänglig för gemene man.

Jag förlorade pengar.

Men, jag lärde mig en nyttig läxa som jag kommer ha nytta av i resten av mitt liv.

Vad menar du exakt med “har bara intradag”? Att produkten automatiskt säljs när dagen är slut? Hittar ingen information nån stans om att det inte går att ha dessa över natten, även om det inte är rekommenderat.