Har köpt 4 aktier (aktieposter? andelar?) i ett bolag i min lekhink. En bekant sa att det är bättre att t ex köpa 10 st för att det blir lättare att sälja.
Är det så och vad heter det jag köpt?
När jag googlar efter antal aktier säger sidor att man ska äga 10-15 aktier men syftar då på antalet bolag man äger aktier i, så jag har fel terminologi?
Nä, det spelar ingen roll om du köper 4 eller 10 aktier i ett bolag… Förr spelade det roll, när du behövde prata, med banken för att köpa och sälja. Då köptes aktier i jämna fina poster, men nu kan du köpa 37 aktier i investor till exempel, och de är precis lika enkla att sälja som om du hade en post med 100st.
Enda gången det är svårt att sälja är väl om det är låg handel i ett bolag och du har en stor mängd aktier du vill bli av med…
Köper du aktier i bolag med låg omsättning på någon udda lista kan det stämma. Det finns dock ingen som helst anledning för en nybörjare att göra detta. Håll dig till Large, Mid och Small Cap i stället.
Du har rätt terminologi De råd du hittat borde säga att man bör äga minst 10 - 15 olika aktier, men somliga är lite slarviga och pratar om antalet aktier både när de menar antalet aktier i ett bolag och antalet bolag.
På svenska börser används inte längre begreppet handelsposter. Oslobörsen ska dock ha det kvar. Börspost – Wikipedia
Samma om man köper aktier på Pepins (onoterade), då fördelas först mellan hela handelsposter och sedan enskilda aktier. I så fall ska man veta hur många aktier en handelsposter är, inte bara köpa vad man själv tycker är jämnt.
Jag börjar längta tillbaka till börsposter när Avanza spammar min inkorg för att en försäljning av 100 aktier gjordes i 25 olika delavslut, och jag får 25 epost på en minut.