Hej Community!
Jag skulle vilja köpa aktier men jag skulle vilja diversiera och äga ganska många aktier, typ 100. Det känns för riskabel att köpa aktier i bara ett fåtal bolag. Hur gör ni rent praktiskt för att köpa många aktier?
Hej Community!
Jag skulle vilja köpa aktier men jag skulle vilja diversiera och äga ganska många aktier, typ 100. Det känns för riskabel att köpa aktier i bara ett fåtal bolag. Hur gör ni rent praktiskt för att köpa många aktier?
Köper fonder?
Vill du ha många aktier och väldiversifierad så är globala indexfonder bra. De brukar innehålla runt 1000-2000 aktier. Perfekt! Smidigt dessutom ![]()
Ni är roliga, men jag vill välja dem själv och kan tänka att i några fall kan vara billigare. Det finns fonder med 10 bolag, det måste väl vara billigare att köpa själv.
På kiwitrader kan du fraktionshandla i massa aktier och månadsspara. Kanske vore nåt att kika på? ![]()
Det tar väl inte mer än knappt en timme att köpa aktier i hundra bolag om du vet hur mycket du ska köpa för i varje bolag.
Det är inte som att du behöver ombalansera varje dag heller?
Nej, det stämmer.
Men hur gör ni? Köper bara ett fåtal?
Det är inte ett problem att köpa 100 olika aktier.
Problemet är att hitta hundra köpvärda aktier enligt kriterier man sätter upp.
Köp en eller ett par om dagen efter givna regler och priser.
Jag har 32 aktier i min portfölj. Byggde upp under förra året
När jag månadssparade i aktier gjorde jag så att jag till exempel om jag hade $4k över en månad valde ut fyra stycken nya bolag och köpte aktier för $1000 var i dessa.
Jag köper bara indexfonder.
Har svårt att se att en enskild person kan hålla koll på hundra bolag.
Det enda hindret är väl att se till att du har en bank med lågt courtage. Jag hade Handelsbanken i många år och då var min-courtaget 99 kr. Då köpte jag bara för minst 10000kr åt gången, så det var svårt att bredda sig. Numera är det ett mindre problem.
Efter hand som vissa bolag ökade i min portfölj så sålde jag av en del av vinsten och köpte nya som jag tyckte var intressanta. Äger nu runt 35 olika.
Har en del sparande i fonder och investmentbolag men tycker enskilda aktier är mycket roligare, oavsett vad som är bäst🙂
Jag förstår nu att jag borde ha ställt en bättre fråga. Hur väljer man vilka bolag att köpa, på ett hållbar sätt, dvs utan att satsa hundratals veckor i det?
Kör på en global indexfond ![]()
Jag har alla mina pengar i indexfonder och guld, jag vill bara testa också att köpa aktier.
Syftet med att köpa enskiljda aktier måste ju vara att man då analyserar dem själv och tycker sig ha en edge över marknaden (hur fan det nu ska gå till). Hur ska du hålla koll på 100 bolag och samtidigt ha en fritid? Visserligen får du ju då 100 stycken kvartalsrapporter att läsa varje kväll innan du somnar. Så du lär ju somna fort.
Köp en indexfond eller en handfull investmentbolag så är du färdig. Eller en fond med investmentbolag. Eller ännu bättre, en billig småbolagsindexfond
Jag tycker du kommer till dessa frågorna lite från lite konstig vinkel. Eller är jag bara trög och inte förstår riktigt vad du menar ![]()
Om man vill diversifiera så mycket som du säger så är helt klart breda indexfonder bäst.
Vill man köpa en viss sektor eller en mer nischad inriktning så är ofta ETFer bäst för låg avgift och ändå få diversifiering.
Vill man köpa aktier så är det oftast att man rimligt vet vad man vill köpa för typ av aktier. Tech. Värde. Investmentbolag. Fastigheter. Verkstadsindustri. Eller en mix av bolag. Tex ett urval av bolag man gillar inom OMXS30 eller S&P500. Osv osv.
Själv har jag hållit på med aktier med en del av mitt kapital. Bolag som jag köpt när de blivit ”för billiga” i olika perioder. Mest stora kända världsledande bolag som jag vill äga för alltid. MEN det är en hobby som mycket riktigt jag lagt ”hundratals veckor på” Minst! ![]()
Så mitt tips är väl att fundera på vilka aktier DU vill äga och vad ditt mål med innehavet är (äga för alltid eller korta resor).
Jag skulle också rekommendera dig att gå igenom någon av den gratis info som finns om aktier, hur man kan analysera dem, vad man bör undvika etc. Detta för att börja lärandet av att investera i aktier. Se tex länken nedan. Finns massor av sådant gratis men man måste såklart sovra.
Alternativt köp en bok om aktieinvesteringar. Exempel nedan
Tack för den nyanserad förklaring och länkarna!
Jag tittade på aktiespararnas portföljer. Du ser deras innehav på aktieinvest. Där finns också något de kallar boxar och en förklaring av vilka aktier som ingår i en box.
När jag byggde min portfölj tog jag avstamp där och fick ihop ca 25 - 35 stycken jag gillade av dem .(kollade hur graferna såg ut, läste sammanställningar av analytikernas rekar.)
Sen läser jag dagens industri, placera och andra artiklar jag råkar på. Di.se tycker jag är värt att ta ett kampanjerbjudande på. Ibland när det dyker upp en intressant artikel fyller jag på med nya aktier. Visar månader blir det kanske 4 nya, andra inga.(Beror litet på om jag har pengar att investera.) Tränar mig just nu att inte lockas köpa fler utan öka i det bra innehaven. Väldigt skönt med många små innehav så det inte blir någon katastrof när någon blir en miss.
Säljer ibland, men då oftast för att företaget gjort något jag tycker är fel.
Har just nu ca 150 st.
(Har kompletterat med plus mikrobolagsfond för att få in småbolag smidigt.)
Tack för att du berättade hur du gör!
Du kan diversifiera ganska mycket genom att äga 100 aktier, men är det inte lättare isf att investera i indexfonder? ![]()
Jag följer ett bolag noggrant och har en idé om vad jag tycker det är värt (dvs när jag kommer sälja av/fylla på). I övrigt några individuella aktier där jag satsar på en trend och är mer passiv i mitt ägande.
Skull inte orka hantera 100 innehav. Med det kanske hade kännts kul.