Snart 40 år med fråga om pensionsfonder.
Har en lite brokig investeringskarriär där rädsla för nedgång lett till sådär avkastning sedan start drygt 10 år sedan. Har nu nästan alla pengar investerade i rel dyrt boende med knappt 50% belåning. Drygt 300k i fonder på isk. Stabilt jobb med lön över genomsnittet. Inga barn.
Till frågan. Tillhör kap-kl. Har en del i tjänstepensionen som fn ger 7k/månaden från 65 till döden. Nästa år borde det stiga till 9k. Funderar då på att byta till akap-kr därefter. Detta pga större frihet i tjänstepensionssparandet och för att inte vara bunden till regionen för maximal pension om jag stannar i kap-kl.
Har löneväxlat så utöver ovanstående fått ihop knappt 1,3M i placerbart kapital i tjänstepensionen som nu ligger i KPA aktiefond (1M) storebrand global plus (250k). Lf-global (60k). Framtida inbetalningar på LF.
Avgift på kpa-fonderna är 0,3 respektive 0,35 vilket är högre än LF(0,2).
Funderar på om jag vågar flytta pengarna från kpa för att minska avgifter och minska sverigeexponeringen. Känner mig också tveksam till att kpa-fonden är aktiv. Känns bara läskigt med så relativt stora belopp om det tajmar marknaden dåligt osv. Jag har tänkt att dela tjänstepensionen på två ställen för att kunna ta ut pengarna i olika takt så jag ser det snarare som plus att jag har två pensionsförmedlare.
Om jag räknar rätt så är sverigeexponeringen för tillfället drygt 35%.
Tacksam för input!