Finns det någonting som jag kan göra för att få ut så mycket som möjligt från min lilla slatt på KPA pension? Jag har 11956 kronor på KPA traditionell försäkring som det inte betalas in någonting till längre, då detta var från ett kortare arbete jag hade för länge sedan, och efter det har jag bytt arbetsgivare. Jag kommer att få ut 85 kronor i månaden efter skatt från 70 år och 1 månad och livet ut. Så ingen summa att räkna med alls egentligen i det stora hela. Men men, varje krona räknas. Avtalet är KAP-KL/AKAP-KR. Jag har tagit bort återbetalningsskyddet. Den har gett 6,2% i snitt i avkastning per år. Avgiften är 0,09% + fast avgift 36 kronor om året.
Att byta till fondförsäkring kostar 800:- Jag är 47 år gammal. Finns det någonting att göra eller är det smartast att låta det vara kvar som det är?
1 gillning
Eftersom det är ett så pass litet belopp kan det hända att du kan få ut pengarna som ett engångsbelopp. Det fick jag på en pension där jag bara hade 5 000 kr. Du kanske kan kolla med KPA vad som gäller. Dock är det ju många år kvar tills du kan ta ut pensionen, så den lär ju växa sig större.
Jag skulle byta till fondförsäkring och välja en global indexfond.
Jag hade något liknande med en tjänstepension som var hanterad av Söderberg & Partners. Den var på 1800 kr och minskade med minst 100 kr per år. Det hade inte funnits kvar något av den när jag blev 65. Jag fick den utbetald som engångsbelopp. Men det var inte KPA, utan SEB inom LOs avtalsområde.