Byta tjänstepension?

Hej! Jag har KPA tjänstepension men funderar på om jag borde byta till något annat för min tjänstepension? Är inte alls insatt i vad som är lönsamt men om jag tolkar det senaste beskedet rätt har min arbetsgivare förra året betalat in ca 25000 kr men den har minskat och jag får endast drygt 7000 av min arbetsgivare betalade in förra året. Är jag ute och cyklar eller kan det stämma? Bifogar screenshot på senaste beskedet. Vad säger ni? Är det läge att byta? Till vad isf? Tack på förhand!

Har inte svaret men också intresserad.
Kan man bara byta till tex lysa eller Avanza global?

Jag tänker att det borde gå att byta iom att banker är så pigga på att vilja ta över t ex tjänstepension när man förhandlar bolån.

Du kan inte flytta den till Avanza/Lysa men du har ett antal aktörer att välja mellan på pensionsvalet.se.

Jag rekommenderar att du byter från KPA pension traditionell förvaltning då den inte ger en bra avkastning om du har många år kvar till pensionen.

Mitt förslag är att flytta till AMF fondförsäkring där du hamnar i deras entrélösning som är 100% aktier tills du blir äldre då den automatiskt ombalanserar till räntor.

1 gillning

Tack Ackan för rådet! Verkar inte som KPA är något att satsa på fortsättningsvis med andra ord.

Kontaktar man sin arbetsgivare för att byta eller ska jag kontakta AMF direkt?

Du byter/väljer digitalt på din valcentral.