Tjänstepension - hur ska jag tänka?

Hej!

Jag är ny här. Är glad över att ni finns.
Har länge vetat en del om hur man inte ska göra, ekonomiskt, men inte hur man ska göra.
Hörde talas om Rika Tillsammans på fb 2018. Någon vän följde nog er.
Jag bytte då tillbaka till PPM-soffan. Tack för det rådet!
Nu har inflationen pressat mig att mycket motvilligt söka alternativa sparformer till bankräntan.

Ser just nu över pensionerna. Jag respekterar verkligen de tjänstepensionsbolag som har gjort ett bra jobb genom åren trots att jag inte alls har varit tillräckligt aktiv (och jag känner det motsatta gentemot de bolag som har gjort ett motsvarande uselt jobb).
Jag har givetvis varit alldeles för försiktig här också. Funderar nu på att välja bort min traditionella tjänstepension hos KPA. Det är även där som de inkommande pengarna sätts in.

Frågan är vad jag ska välja istället. Eftersom jag starkt ogillar storbanker samt AMF har gjort ett bra jobb (samt har låga avgifter) med den andel av mina tjänstepensionspengar som fanns hos dem så ligger de bra till att bli valda av mig.

Deras traditionella alternativ har enligt Konsumenternas gått lika bra som, ja t o m bättre än, deras fond som de som inte väljer fonder själva får.

Min pappa, som är superförsiktig, och ständigt varnar mig från att ta några som helst andra initiativ i livet än att sitta i ett skyddsrum med skyddshjälm på, varnar mig för att situationen i Ukraina kan leda till stora handelsbojkotter och en kollaps av hela marknaden.
Själv är jag mer orolig för att vi förstör vårt livsutrymme här på jordklotet, den bristfälliga Covidhanteringen och massor av annan galenskap.

Fast jag valde ju andra fonder hos AMF än förvalet och dessa har gått bra, bättre än den traditionella som jag även har hos dem och som även den har gått bra.

”Garanterade pengar”; hur mycket är det värt, generellt och inte minst om det blir någon större kris i världen, dras inte de ”garanterade pengarna” med ned då också?
Jag HAR ju annat sparande också.

Kan man välja (AMF:s eller något annat pensionsbolags) fonder och ta aktier, men flytta över till räntefonder vid en kris?
Fast det tar 5 dagar att flytta pengarna (hos AMF) och jag vet ju inte vid vilka kriterier som jag ska göra detta i så fall.

Nu går ju börsen ner; och det är då som alla påstår att man ska köpa.
Så går mina förvirrade tankar nu.

1 gillning

Tack själv och välkommen till forumet.

Bara så att jag förstår, är frågan om du ska byta från trad. liv till något annat? Om ja, vilka är dina alternativ som är valbara?

1 gillning

Hur gammal är du, dvs när räknar du med att behöva pengarna?

Nej. Är det korta men korrekta svaret. Som du skriver kommer du inte hinna reagera förrän det är för sent. Så släpp den tanken.

2 gillningar

Tack för svaren.
Jag trodde väl att det inte gick att både ha hängslen och livrem.

Jag har 5 år kvar till pensionen. Jag måste inte ta ut pengarna precis då.

Jag tycker att KPA:s traditionella tjänstepension inte har gått bra nog.

Jag vet inte vart jag ska flytta de pengar som redan finns där (ca 45 % av min sparade tjänstepension) och inte vart jag ska låta de nya insättningarna som jag har kvar, sättas in.

Men jag har det mesta av de övriga tjänstepensionspengarna hos AMF och är nöjd med hur dessa har växt.

Fördelningen hos AMF är:
Det mesta har jag på AMF Balansfond och nästan lika mycket på AMF Världen.
Sedan har jag en nästan lika stor andel som på AMF Världen på en traditionell försäkring hos AMF. Den placeras av dem i aktier, obligationer och fastigheter.

Kanske kunde jag föra över det insparade från KPA till den traditionella hos AMF?

Och låta de kommande inbetalningarna hamna i AMF Global?

Spontant låter det det lite rörigt, jag skulle rekommendera ett möte med @smaspararguiden eller hans kollega Patrick. Det kostar en liten slant, men det är lätt värt det på sikt så att du får en bra ordning på det.

2 gillningar

Tack @janbolmeson och välkommen att boka tid om du vill @ChrisN

Rådgivning bokar du i så fall här. (Pensionsrapporten passar bättre för någon som har längre tid till pensionen och svarar inte på de formuleringarna du skriver här. )

3 gillningar