Sparplan, amorteringsfrihet och spenderande

Hej,

Behöver hjälp att tänka kring min ‘‘lagom sparplan’’.

Första inlägget här!

Jag och min fru har gjort en ganska aggressiv sparplan som sträcker sig över 6 år. Vi är just nu 32/33 år gamla. 2 barn (1+6), 2 bilar, villa utanför Lund.

Målet: Bo bra, ha pengar till att resa 2-3 gånger varje år med hela familjen, äta ute, köpa bra mat, inte snåla.

Vi båda har jobb vi trivs med, har drivit företag tidigare och kommer inte starta något nytt innan barnen är äldre.

Planen är att spara i fonder. Just nu håller jag på att fördela det enligt ‘‘70-100 % globalt, 0-20 % svenskt och 0-10 % eget val’’.

Fråga 1 - hur undviker man egentligen att ens fondkonto kraschar om USA kraschar? Nästan allt verkar viktat mot den amerikanska marknaden.

Nästa del av planen är att renovera och amortera ner huset så att värdeökningen och amorteringen gör att vi kommer under 50% i belåning och därav frigör en hel del kassaflöde i form av att vi slipper amortera. Sen är planen år 7,8 osv att plocka ut värdeökningen varje år för att stoppa in detta på börsen.

Detta gör också att vi når första delen av målet - att bo bra.

Fråga 2 - är detta vettigt?

När vi väl nåt målen tänker vi gå ner på ett minimalt sparande*. Vi har då ett ISK med 1,3-1,7mkr på och äger 50% av ett hus som potentiellt är värderat till 6,6mkr. Fonden på börsen tänker vi börja plocka ut 4% av de åren vi behöver det.

Sen räcker det väl tänker jag? Sen kan man börja leva lajf?

Fråga 3 -* Vad är minimalt sparande, vad ska pengarna räcka till? Vad behöver jag när jag går i pension? Jag har än så länge ingen fet tjänstepension inte frun heller, jag räknar med att allt kommer vara väldigt dyrt i framtiden. Räknar också halvt med att ärva en del då både mina och min frus föräldrar sitter i villor utan lån.

Något jag missar? Allmän feedback vore trevligt :slight_smile: Tack!

Det finns en viss ironi i att amortera för att slippa amortera. Varför inte stoppa in det på börsen direkt istället, i den mån det går, om det ändå är vad du tänkt göra sen?

Alternativt sparkonto eller en mix.

Tipsar om denna tråd.

PS: välkommen till forumet!

3 gillningar

Ja förstår. Men kommer vara ganska nära att komma under 50% sträcket. Värdeökningen från renoveringarna kommer göra det mesta. Och renoveringarna behöver vi göra pga fler sovrum med mera.

Så när vi kommer ner under 50% belåning sparar vi runt 2500kr/mån. Det krävs mycket kapital för att plocka ut 2500kr i månaden med 4% regeln på börsen. Så resonerar jag.

1 gillning

Hmm, men lånar ni inte till renoveringarna? Eller gör ni det mesta själva så att det inte finns så mycket att låna till? Går det att låna upp i efterhand?

Om man vill göra det får man leta upp fonder som investerar på andra marknader helt enkelt. Sverigefond, Japanfond, Emerging markets osv.

Plocka ut värdeökningen från huset årligen och investera på börsen? Det låter krångligt, och grundregeln är att man bara får värdera om vart femte år.

Kolla upp vad ni har för pensionsavtal och placeringar - börja med att gå in på minpension.se. Men om plan A är att jobba tills ni når riktålder för pension eller i närheten är det osannolikt att ni behöver ytterligare sparande utöver det du har beskrivit.

1 gillning

Vi lånar en del, men ska hålla oss under 50% belåning. Vi gör mycket själva ja.

Bra svar, tack

Har kikat på andra fonder och tänkt satsa på europa. Men vi vet ju att när USA dippar så dippar Europa. Men det kanske man aldrig kommer ifrån?

Överväg att byta till fondförsäkring istället för traditionell försäkring om ni inte redan har gjort det.