Smarta tips för att kunna stanna kvar i nivå 3 även efter 70, då tjänstepensionen försvinner.
Beträffande lån, ränor, sparande, boende.
Råd vad man ska tänka på och hur man ska planera så att pengarna räcker hela livet.
Ett tips är ju att man oftast kan styra uttaget av sin/sina tjänstepension/er. Då kanske de inte behöver ta abrupt slut vid t ex just 70år.
Även om tjänstepensionerna per ”default” är upsatta med 5 års uttagstid så kan man ofta ändra till annan=längre uttagstid om man kontaktar bolaget som hanterar de.
Så ett grudtips man kanske borde ge är att börja tänka att man ska PLANERA/STYRA sitt pensionsuttag innan det är dags. Tror många mentalt tänker ”-året x GÅR jag i pension” och då FÅR jag så här mycket, ungefär som att det bara finns ett sätt.
@Monica på pensionsguiden har ju många gratiskurser gör att hjälpa till med ”tänket” på olika sätt.
Vad är det som gör att du vill kämpa dig kvar på nivå 3?
Pensionen och vårt egna sparande är ju till för livet som pensionär och för de flesta innebär att det egna kapitalet (där räknar jag med pensionen) minskar över tid.
När det gäller att planera hur pengarna ska räcka brukar jag rekommendera att man gör en pensionsplan. Dvs. när går jag i pension och hur mycket pengar kommer jag att behöva under olika perioder tills jag dör. Nästa steg är att se varifrån pengarna ska tas: pensionen, sparande/investeringar eller realisering av tillgångar.
Sista steget är att utifrån när du ska ta ut pengarna titta på vilken risk du vill ta med kapitalet - snurrar du sen runt allt en gång till med rätt risknivå så kommer du att kunna se om pengarna räcker eller ej.
Men jag håller med @Skogstomten om vikten att att planera och styra sin pension och sin ekonomi. I majoriteten av de kurser jag har handlar mkt om att ta kontrollen över ekonomi och planera och styra den dit man vill. Om du bara har tjänstepension fram till 70 så antar jag att du har ett bra sparat kapital så att du inte får det för knapert efter 70.
Hur kan man få mer information om dina pensionskurser?
Jag inser att jag har skrämmande dålig koll. Min kunskapsnivå vad gäller pension är ungefär på en 11-årings nivå.
Har dessutom diagnoser som gör att jag lätt blir överväldigad, inte vet var jag ska börja, och frekvent skjuter upp saker som jag inte förstår mig på.
Åh, toppen! Tack så mycket.
Jag tänker att det är bättre att ta ut sinntjänstepension mellan 65 och 70. Man kan ju alltid spara eller placera pengarna.
Om man inte tycker att det är väldigt viktigt att låta efterlevandeskyddet vara kvar.
Planering är ett bra tips.
Ok. Att kunna leva det liv jag vill så länge jag orkar är väl min plan. Sedan räcker det om jag kan bo som jag vill och äta den mat jag vill. ![]()
Jag har ett sparat kapital så jag tänker att det finns säkert många goda ideer och tips för att förvalta det väl och inte göra några onödiga tabbar. Som tex amortera/ inte amortera på lånen, vilka investeringar somär kloka/ okloka.
Du kan läsa mer här: Kurser och event inom pension | Pensionsguiden
Länken ger RikaTillsammans en liten peng om du bokar via den.
Ah, jag förstår. Överlag gäller samma regler att anpassa sin risk till tidshorisonten oavsett om du är 30 eller 70. Det som kan skilja är att du vill “die with zero”. Så om du investerar enligt Rika Tillsammans råd och tar hänsyn till när du behöver pengarna kan du gott fortsätta i samma spår. Ang. amortera eller spara så är min personliga tanke att om man har en rimlig belåningsgrad kan det vara bättre att fokusera på att spara/spendera för att få en ökad flexibilitet. Att binda pengarna i en bostad ger inget rikare liv som pensionär. ![]()
Gabriella Ekström har skrivit ett inlägg om just amortera eller spara. Kika gärna in det för att få lite olika vinklingar. Amortering eller investering? Så maxar du din ekonomi
Tack. Ja, precis. Jag är restriktiv med amortering och det gör inget om jag har röda siffror när jag lämnar in. ![]()
Jag ska titta på investeringar och risk i placeringar. Den statliga pensionen räcker väl till boende och mat,tänker jag. Sedan behöver man ju ha lite kapital för att kunna unna sig något och få guldkant på tillvaron. Frågan är bara hur stor guldkanten blir.