Började (i princip) jobba vid 42 - feedback för min pensionsplan?

Hej! Jag undrar ifall någon kan ta en titt på min lite ovanliga ekonomiska situation och framtidsplaner och se ifall de hittar förbättringsförslag.

Lite bakgrundshistoria:

Jag är utbildad till civilingenjör, men fick belastningsskador när jag tog examen, och eftersom läkarna inte hittade någon diagnos kunde jag inte få pengar från Försäkringskassan, så efter att ha levt som fattig student utan studielån fick jag sedan leva på 10-20% av existensminimum i över ett decennium, eftersom det var allt jag kunde jobba ihop när händerna inte fick en chans att läka. Bortsett från deltidsjobb som student och ett par års arbete för 20-25 år sedan (då jag gjorde det smarta draget att köpa en bostad) så kom jag ut i arbetslivet på riktigt vid 42.

Nu är jag 49 och har bortsett från ett halvår som arbetslös kunnat jobba så gott som heltid i sju år, men min pensionsprognos är fortsatt dålig; minPension säger att jag “beräknas få högre pension än 5% av referensgruppen”. Eftersom jag är van vid att leva billigt har jag under dessa sju år lagt majoriteten av min lön på att betala av bostadslånet helt samt att köpa indexfonder.

Min plan just nu

Min plan just nu är att se över min ekonomi och se till att jag har något att leva på som pensionär. Samtidigt har jag massor av intressen och behöver egentligen mer tid än pengar för att bli lycklig, så i något försök att hitta en balans jobbar jag för tillfället 80%, vilket delvis kompenseras av att jag får en tjänstepension på 10% och inte 4,5%.

I nuläget äger jag:

• en avbetald bostad värd 2,5-3M och

har 1,5 Mkr utöver det,

• uppdelade på 40k buffert,
  • 700k Avanza Global,
  • 350k Avanza Zero,
  • 200k Swedbank Robur Technology A,
  • samt 230k på Lysa.

Motivering till de olika fonderna

Avanza Global för att globala indexfonder är det som rekommenderas, Avanza Zero köpte jag först i ett lite missriktat försök att diversifiera mig, och när kronan sedan dök råkade jag köpa mer eftersom jag inbillade mig att jag skulle få mer för pengarna om jag köpte svenska fonder.

Technology A för att jag tror att folk fortfarande underskattar AI (vilket kanske är dumt, för även om jag har rätt kan ju många företag i fonden vara övervärderade), och sedan en del pengar på Lysa som motsatsen till en lekhink utifall att de föregående investeringarna, som jag valt själv, visar sig vara korkade. I mitt nuvarande månadssparande lägger jag nästan alla pengar i Avanza Global och lite grann i Technology A.

Planen är att investera aggressivt till 3 MSEK

På mitt 80%-jobb får jag ut 28,5k efter skatt (men utöver det får jag lite extra pengar via skatteåterbäring, semesterersättning, och övertid) och investerar 22k av dem varje månad. Planen är att investera lika aggressivt tills jag har tre miljoner i indexfonder, vilket förhoppningsvis är inom fyra år.

Sedan tänker jag stegvis trappa av på investeringstakten, ge pengarna tolv år på sig att växa, och ta ut pension vid 65 eller när jag har 9 miljoner, vilket som nu kommer först. Jag tror inte att jag kommer behöva de 30k i månaden 9 miljoner skulle ge mig med 4%-regeln, men jag vill sikta högt så att det löser sig även om det blir nya inflationschocker, börsen går halvdant, eller ifall jag om 20 år vill lägga mer pengar på boende eller en lyxig hemrobot. :slight_smile:

Tjänstepensionen från mitt nuvarande (och rätt nya) jobb ligger hos Handelsbanken Liv; det blev 20% Handelsbanken Sverige 100 Ind Cri A1 och 80% Handelsbanken USA Ind Crit A1, eftersom Handelsbanken Global Index Crit A1 hade dubbelt så hög avgift, men jag noterade i efterhand att RikaTillsammans guide rekommenderar den lite billigare Dimensional World Equity Fund SEK Accumulation, som jag hade missat, så jag kanske borde byta till den (Tillägg: Eller inte! Ser ut som att den inte går att välja till tjänstepensionen).

Vad gäller existerande tjänstepension från gamla jobb (324k) så verkar den inte ha växt till sig särskilt, så jag har bett om att få flytta pengarna till Avanza, men inte fått svar än. Jag har även flyttat min premiepension till AP7 SÅFA; den hade tyvärr legat på något mycket sämre alternativ trots att jag inte har något minne av att ha gjort något val.

Har någon några särskilda tips eller tankar?

Jag misstänker att många kommer tycka att jag lever snålt med en månadsbudget på 7-8k, men jag fick en massa resor gjorda och teknikprylar köpta förra året, jag har låga boendekostnader, mina hobbies kostar inte mycket, det är skönt att ha en extra ledig dag i veckan, och med lite tur kan jag minska investeringskvoten rejält inom fyra år.

Jag är därtill öppen för att tillfälligt minska investeringstakten ifall det dyker upp någon pryl eller upplevelse jag bara måste ha. Det kan förstås uppstå större hinder för min plan i stil med oväntad arbetslöshet, att jag hittar ett drömboende att köpa de närmaste åren, eller om jag hittar en flickvän som vill leva ett mer slösaktigt liv. :slight_smile:

Vad skulle ni göra i min situation?

3 gillningar

Grymt bra jobbat! :+1:

En aspekt som kan vara bra att fundera över, är hur du ska ha pengarna investerade när du har börjat komma upp i dessa höga summor och närmar dig pensionen. Jag personligen hade övervägt att successivt lägga in andra tillgångsslag (t.ex räntor) i portföljen för att minska risken för rejäla tapp om börsen går dåligt inför pensionen. Andra förespråkar hög andel aktier både nära och under pension. Du får fundera över din totala risktolerans. Det finns många trådar som behandlar just detta om du vill söka och läsa. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Befinner mig i en liknande situation (men yngre). Jag känner också att jag har pension att “ta igen”, men är osäker på hur mycket, och jag vet inte exakt hur jag ska räkna på det. Just nu sparar jag väldigt mycket men vill helst inte göra det i all evighet.

I mitt nuvarande månadssparande lägger jag nästan alla pengar i Avanza Zero

Jag hade diversifierat mer än så, och kanske bytt all Avanza Zero till en sverigefond som köper fler aktier än bara de 30 största. PLUS Allabolag Sverige Index brukar rekommenderas.

Om du lever idag på en lägre summa än nuvarande garantipensionen, hur tänker du dig att dit liv kommer förändras som pensionär?

1 gillning

Oops, jag skrev fel där. Jag lägger nästan alla pengar i Avanza Global. Hade inte tänkt lägga mer pengar på svenska fonder.

Vid det laget har jag med största sannolikhet skaffat mig ett större och dyrare boende, och jag kommer ha mer tid till resor, som också kan kosta en massa pengar. Sedan är min nuvarande budget en temporär lösning för att få maximal utdelning av ränta på ränta-effekten och inte något jag vill leva på för evigt. Men det känns okej att leva på det i fyra år.

Jo, det är planen, men jag tänkte nog vänta med det tills de sista fem åren innan pension.

1 gillning

Bra jobbat @avalycle och beklagar situationen men jättebra att du lyckats vända den. Hoppas att du har klappat dig själv på axeln. :slight_smile:

Spontant har jag inget att anmärka på, tycker det är jättebra att du har avbetalt huset. Man skulle kunna resonera kring att använda lite belåning för att investera pengarna, om man vill och orkar med risken, särskilt då din tidshorsiont ändå är 10-20 år.

Sedan är det ingen nyhet att jag gillar det globala perspektivet, men det är ju bara lite olika åiskter. Om du vill ha någon att bolla din situation med i mer detalj så skulle jag rekommendera ett möte med antingen @Anonym eller @Monica. Se nedan.

eller

Avslutningsvis brukar jag säga att nyckeln i dessa situaitoner är flexibilitet. Flexbilitet i tid (när man behöver pengarna) och i belopp (hur mycket man behöver). Så jag tror att har du klarat det här så kommer du klara det framgent också. :slight_smile:

2 gillningar