Började (i princip) jobba vid 42 - feedback för min pensionsplan?

Hej! Jag undrar ifall någon kan ta en titt på min lite ovanliga ekonomiska situation och framtidsplaner och se ifall de hittar förbättringsförslag.

Lite bakgrundshistoria:

Jag är utbildad till civilingenjör, men fick belastningsskador när jag tog examen, och eftersom läkarna inte hittade någon diagnos kunde jag inte få pengar från Försäkringskassan, så efter att ha levt som fattig student utan studielån fick jag sedan leva på 10-20% av existensminimum i över ett decennium, eftersom det var allt jag kunde jobba ihop när händerna inte fick en chans att läka. Bortsett från deltidsjobb som student och ett par års arbete för 20-25 år sedan (då jag gjorde det smarta draget att köpa en bostad) så kom jag ut i arbetslivet på riktigt vid 42.

Nu är jag 49 och har bortsett från ett halvår som arbetslös kunnat jobba så gott som heltid i sju år, men min pensionsprognos är fortsatt dålig; minPension säger att jag “beräknas få högre pension än 5% av referensgruppen”. Eftersom jag är van vid att leva billigt har jag under dessa sju år lagt majoriteten av min lön på att betala av bostadslånet helt samt att köpa indexfonder.

Min plan just nu

Min plan just nu är att se över min ekonomi och se till att jag har något att leva på som pensionär. Samtidigt har jag massor av intressen och behöver egentligen mer tid än pengar för att bli lycklig, så i något försök att hitta en balans jobbar jag för tillfället 80%, vilket delvis kompenseras av att jag får en tjänstepension på 10% och inte 4,5%.

I nuläget äger jag:

• en avbetald bostad värd 2,5-3M och

har 1,5 Mkr utöver det,

• uppdelade på 40k buffert,
  • 700k Avanza Global,
  • 350k Avanza Zero,
  • 200k Swedbank Robur Technology A,
  • samt 230k på Lysa.

Motivering till de olika fonderna