Behöver hjälp med deklarationen

Hej, alla glada människor i forumet.

Jag behöver lite hjälp med min deklaration. Jag får inte ihop riktigt hur de har räknat.

Det är trots att jag betalar 1000kr extra i frivilligt skatt varje månad fick jag ändå 19k i rest skatt.

Jag tänkte på isk skatten, blir det 65k med en portfölj med 2 miljoner?

Det står även 85k som jag betalade ränta på mitt bolån, men varför står det 64,3-85?

Får man inte 30% räntaavdrag på bolån?

Är tacksam om du kunde hjälpa mig med det. :blush::ok_hand:

De 64.000kr är totala schabolintäkten för ISK och den betalar man 30% skatt på vilket blir 19.200kr och det är ca 1% av 2 miljoner.

Schablonintäkten är för 2024 på 3,62% (statslåneräntan + 1%) och 30% av det ger 1,086% ISK Skatt.

Inkomst på kapital (64k) minus utgift för bolåneränta (86k) ger beloppet -22k (underskott av kapital) som du får 30% tillbaka i skattereduktion 6472 kr

Skatteverket mer info

Kommunal inkomstskatt = 31,99 ger skattetabell 32 så har du en genomsnittlig inkomst på 71700kr/mån. Normal skatt på den inkomsten är 23415kr/mån. Inbetald skatt skulle då vara 280980kr/år. Då hade du fått skatteåterbäring på några tusenlappar. Problemet är alltså att arbetsgivaren har dragit för lite skatt löpande. Antar att du har en inkomst som varierar mycket månad till månad, eller att det kommit en bonus eller liknande. Då kan det bli fel på årsbasis. Har du samma lön varje månad så drar de fel skatt varje månad

1 gillning