Behöver hjälp och pepp – hur kommer jag igång med en coach?

Jag vet att några här har erfarenhet av att använda coacher, och jag skulle verkligen uppskatta era tips och insikter.

Jag har fått en förmån via jobbet som ger mig upp till 10 gratis coachsamtal per år. Det låter toppen, men jag känner mig osäker på hur jag ska börja och vad jag egentligen vill få ut av samtalen. Det finns en app där jag kan filtrera fram coacher utifrån olika kriterier, men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter eller hur jag ska tänka när jag väljer.

Vad har ni som har testat coachning fokuserat på? Behöver man ha en tydlig plan med vad man vill få ut av samtalen? Och hur har det hjälpt er i er utveckling, både personligt och/eller i jobbet?

Jag vill inte låta den här möjligheten gå till spillo, men jag är också lite vilsen i hur jag ska ta första steget. Alla råd och pepp mottages varmt!

Tack på förhand :pray:

2 gillningar

Jag skulle rekommendera att läsa lite här och se till att du anlitar en ICF-certifierad coach: https://coachingfederation.se/

Här av dig till någon eller några. Ofta får man ett första kort samtal för att se att man matchar i personkemi. Det är viktigt.

Klokt av dig att ta vara på möjligheten!

1 gillning

Ursäkta men inom vilket område är det du ska bli coachad?

Det är precis det jag försöker komma fram till. Eller snarare vill jag få råd kring hur tydliga mina mål med coachningen behöver vara innan jag börjar. Jag vill utnyttja den här chansen men vet inte i vilken ände jag ska börja.

Dina mål behöver ju inte vara högre ställda eller identifierade än

• nyfiken på vad det kan ge dig
  • ha genomfört en första session

Sen kan ju mål definieras i samråd med coach. Det blir ju också lite olika beroende på om det är coachning inom pappersflygplansvikning, privatekonomi eller eget tredje alternativ.

Bara riv av plåstret och börja!

4 gillningar

Ledarskap är väl en klassiker. Eller planering/stress, typ organisera sitt arbete bättre. Lära sig mer om samarbete?

1 gillning

Det känns så självklart när man ser det i text. Exakt så! Tack :slight_smile:

Jag har funderat en hel del på ledarskap. Även om jag inte har en formell chefsroll idag tror jag att det finns mycket att vinna på att utveckla mina ledarskapsförmågor. Ett område jag känner att jag vill bli bättre på är att hantera utmaningar med medarbetare i en grupp när jag inte har rollen som projektledare eller chef.

Hur kan man lösa konflikter när man inte har de formella befogenheter som en chef har? Hur hanterar man en medarbetare som ställer sig i försvarsposition när man lyfter ett problem?

Jag upplever att det är skillnad i dynamiken mellan en chef och underordnad jämfört med två kollegor när det kommer till konflikthantering. Skulle vara intressant att höra om någon här på forumet har erfarenhet av att jobba med en coach för att bli en bättre ledare, även utan att vara chef. Vad fokuserade ni i så fall på och vad gav det för resultat?

Du behöver inte ha tydliga mål. Det ringar man in i samtalen.

Ofta handlar det om:

Något som inte fungerar och som du vill göra/vara bättre.

Något som är bra men har potential att bli ännnu bättre.

Att identifiera vad som är viktigt för dig på olika områden och hitta strategier för att få mer av det.

Ämnen kan vara allt från karriärutveckling, relationer på jobb och privat, självförtroende, självbild, självkänsla, struktur och planering etc. etc etc.

En skicklig coach hjälper dig från där du är till dig du vill👍

1 gillning