Hur hittar man en bra coach/terapeut?

Fundera på att “skaffa mig” en terapeut/livscoach för att få lite perspektiv på livet och samtidigt förhoppningsvis få lite ordning på diverse demoner som alltid spökar i ens liv.

Men hur hittar man en bra sådan? Kryllar ju av diverse titlar, mumbojumbometoder, flashiga webbsidor osv så det är ju en djungel. Känns lite jobbigt att prova sig fram då man nog behöver ett antal timmar innan man kan utvärdera.

Hur har ni andra gjort? Vad ska man leta efter eller se upp för?

Jag tror att mycket handlar om vad det är för typ av demoner. Existentiella eller emotionella, finansiella eller relationsmässiga etc. Men de flesta brukar väl helt enkelt behöva testa någon och går vidare om det inte klickar.

Är det mer specifikt kring ett ämne kan man säkert söka sig till någon speciell… tänker jag och önskar lycka till i jakten.

1 gillning

Hej! Fint att du faktiskt vågar ta tag i demonerna!

Jag kastade mig rakt in i psykoterapi via en rekommendation av en vän.
Personkemi och tillit är viktigt, sen är det egentligen du som kommer göra jobbet.

Är det en kostandsfråga, testa typ Mindler?
Är det inte en kostnadsfråga så kommer du märka redan efter första samtalet hos en person om ni kan mötas, första eller andra samtalet.

2 gillningar

Jag tänker att coaching och terapi är två skilda saker (även om någon kan jobba som både coach och terapeut). Terapi syftat till att bearbeta sådant som du ”har med dig i bagaget” medan coachingen är mer framåtsyftande och ofta är kopplat till ett specifikt mål. Min erfarenhet är att coaching sällan blir framgångsrikt om man fortfarande släpar runt på ”bagaget”. Alltså: terapi först innan det är aktuellt med coaching.

Har du bekanta som kan ge dig rekommendationer på en duktig terapeut så är det en bra väg att gå. Men olika terapiformer passar olika människor och personkemi är viktigt.

4 gillningar

Legitimerad psykolog och/eller legitimerad psykoterapeut är en bra början, dessa titlar borgar för en lång relevant utbildning inom området, och får inte användas utan den utbildningen. Sen finns olika inriktningar inom dessa, såsom psykodynamisk, KBT (kognitiv beteendeterapi) m fl.

Däremot är titlar som ”terapeut”, ”coach” m fl inte lagreglerade, utan vem som helst kan använda dessa utan någon utbildning alls.

2 gillningar

Snacka m vänner o bekanta och fråga om de känner någon som de tror du skulle kunna klicka med.
För ja, som coach, som dessutom både gått och går i terapi och haft ett antal coacher, är det som andra säger viktigt att det klickar i någon form.

Sen kan man ju göra lite av det jobbet själv - genom att helt enkelt kolla upp vederbörande. Jag fick t ex en klient som hörde av sig till mig eftersom hon ‘behövde en coach och hon gillade min livsinställning så som hon uppfattade mig i sociala medier’. Jag kör alltid med ett inledande möte, ibland längre, ibland kortare, just som en slags dubbel audition (ska ju klicka både för mig och coach - i mitt fall - och för den potentielle klienten), innan vi ev tar det vidare. Det gjorde jag och denna personen.

Terapeuten jag går hos själv just nu är i sanning en fantastisk terapeut, som verkligen ger mig både tryggheten och utmaningen att just ta mig an demonerna. Och det är något fantastiskt med det!

Lycka till!

2 gillningar

Tyvärr får jag nog säga att bland mina manliga bekanta skulle jag nog ha svårt att hitta någon som öppet skulle berätta om dom mot förmodan hade gått hos en terapeut. Lite därav jag ställer frågan här, jag har helt enkelt inga referenser att gå på utan endast söka på nätet.

… men får väl helt enkelt plocka några på måfå och testa ett par gånger o kolla om det “klickar”.:face_with_diagonal_mouth:

1 gillning

Vem vet? Om du frågar One-on-one kanske du blir förvånad?

Du kan ju oxå här ställa frågan mer direkt så klart. Men då skulle det hjälpa om du var tydligare med din önskan. Vill du t ex ses fysiskt eller går det bra via typ zoom? Önskar du en manlig eller kvinnlig eller det spelar ingen roll? Tänker du mer terapeut eller coach utifrån vad du fått till dig hittills? Vill du testa via vårdcentral eller kan du tänka dig betala och gå privat?

1 gillning

Hej Buspojken!

Som andra påpekat är livscoach och terapeut två helt olika saker. En livscoach är någon som du pratar med om din framtid för att du ska nå dina mål. En viktig egenskap för denna coach är att hen bryr sig om dig och dina mål, men inte dina känslor. För detta krävs inte någon speciell utbildning. Om det gäller karriären finns det gott om jobbcoacher att hitta.

En terapeut är någon som du kan uppsöka om du har ett tydligt avgränsat problem såsom spelmissbruk, sexmissbruk eller att du ständigt känner att du måste kolla upp nya partners på tinder. För detta krävs det en leg. psykolog. Om du använder dig av en sådan boka bara fyra tillfällen först. I stor utsträckning fungerar terapi inte alls bra om det inte skett en dramatisk förbättring efter fyra tillfällen.

/Clebo

Jag delar åsikten från de ovan som säger att personkemi och tillit måste stämma. Under en tidigare period i livet med mycket stress hittade jag själv rätt först vid tredje försöket. De två första pratade jag med fyra-fem gånger innan jag insåg att det inte var rätt. Den tredje gjorde verklig nytta och blev en lite längre relation. Samtliga dessa utbildade psykologer, inte mumbo-jumbo.

Alltså: Var inte rädd för att prova, men var inte heller rätt för att bryta och leta en annan om det inte gör nytta.

De två första fick jag rekommenderade av jobbets sjukvårdsförsäkring, den tredje hittade jag via den här tjänsten:

ahum.se

I det aktuella fallet använde jag webbsidan som en sökmotor för att hitta en person att prata med ansikte mot ansikte.

1 gillning

Absolut, du har nog helt rätt. Jag kan ju speca här och se om jag får nån input.
Manlig/kvinnlig spelar ingen roll, kan tänka mig både video och på plats (även om jag tror det nog är fördelaktigt att köra irl till att börja med), jag är absolut beredd att betala.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är:

• Står inför stora livsbeslut, skulle behöva coachning kring dessa
  • Vill allmänt bli en bättre människa, känner att jag det finns vissa situationer där jag reagerar “fel”, trots att jag vet hur jag borde agera. Förmodligen pga gamla demoner.
  • Har onödigt svårt att glädjas åt allt bra i mitt liv

Jag har nog inte några stora problem såsom missbruk, depression eller liknande utan det är nog mer framåtblickande även om det absolut nog begränsas av mindre gamla demoner, så därav kombinationen coach/terapeut. Har inget behov av karriärscoachning eller liknande.

Tack, det här såg ju ut som ett ganska bra försök till att hjälpa till att hitta rätt. Ska kolla in den.

2 gillningar

Kolla psykologiguiden.se

Där kan du söka själv efter psykolog och utefter vilken inriktning du vill den ska ha.

Att vara coach är ingen skyddad titel så det är extra noga att ha lite “bestälkarkompetebs” själv.

Hos världens största branschförbund för professionella coacher hittar du utbildade och certifierade coacher. Själv skulle jag välja någon som har minst pcc-certifikat och goda referenser.

Den svenska sidan hittar du här:

Alla är dock inte medlemmar i Sveriges del. Det går också att hitta på dem internationella sidan här: The Gold Standard in Coaching | ICF - Credentialed Coach Finder

1 gillning

För mig så “träffade” jag rätt tredje försöket fördelat på kanske 25 år. :slight_smile:

Det är superviktigt att man klickar och verkligen kan prata.

För mig har terapin varit en riktig vändpunkt och är inget jag hymlar om. Jag hade ju en liten annorlunda ingång eftersom min hjärna var lite temporärt “trasig” efter ett huvudtrauma, något jag har skrivit om på forumet tidigare.

Har en nära släkting som går hos en coach efter terapi och som tycker att det är väldigt värdefullt. Kan tänka mig det i framtiden när man har bottnat ur terapin.

2 gillningar