Är inte allmänvårdens mål att diagnosticera klinisk sjukdom och eventuellt leverera en bot med vetenskapligt stöd?
Att “bli gladare” än normalt är väl inte riktigt deras jobb som jag förstått det. Jag har själv gått via allmänvården och testat fem-sex olika personer. Överdrev symptomen lite för att se vad de kunde åstadkomma, men det ledde ingenvart. Lite SSRI, men det avbröt jag snabbt. Det gjorde ändå ingen skillnad och i efterhand var det nog bra att jag inte fastnade för det eller andra preparat. Fast sömntabletter har jag haft nytta av i perioder. Sömn gör ju skillnad.
Som rikare än normalt borde man vara lyckligare än normalt, tänkte jag. Det tog ett tag att fatta att psykologi inte riktigt är uppbyggt kring det problemet. Iaf inte inom allmänvården.
Dessutom ska man nog vara försiktig så de inte lobotomerar en, fast i någon modern motsvarighet. Typ att fastna för preparat man ska dras med hela livet med diverse bieffekter.
Bästa risk/reward för mentalt välmående var fysisk träning enligt någon tabell jag inte hittar längre. Där jämförde de med olika slags terapi och preparat.
Att “nå längre” än vanligt mående måste väl isf handla om flow dvs att hitta sin grej. Samt sunda vanor. Balans mellan aktivitet och vila, bra mat, sömn, umgänge och träning. Sedan kanske kontrollera sitt narrativ. Hur man ramar in vardagen på ett positivt sätt.
KBT funkar, annars tänker jag på att omge sig med glada människor. Lite kontroversiellt i ett sekulärt land, men tydligen ska religiösa vara mätbart lyckligare. Läser man religiösa texter utan att tolka allt bokstavligt så är de lite “KBT-iga” i att de påminner om goda mentala vanor, typ försoning, hopp, leva i nuet o.s.v. Allt det handlar ju om att ställa in hjärnan på bättre tankespår.
Problemet med att gå utanför allmänvården är väl att mycket är oreglerat. Man kan sälja en tjänst helt utan dokumenterad effekt. Det kan ju möjligtvis ge lite placebo, men man kan ju också bli totalt grundlurad och i värsta fall manipulerad.
Jag har ingen bra lösning, men känner igen ambitionen och ville försöka sammanfatta vad jag kommit fram till ändå (rätt eller fel).
Jo; en sak till. Att bli bättre far/partner är ju väldigt lätt i små steg om det verkligen är ett mål som kommer inifrån. Små stunder av uppmärksamhet, närvaro och medveten prio. Är det ingen genuin önskan är det nog svårt för “ett proffs” att ändra den saken.
Säg gärna till om du snubblar över något, men jag drar mig faktiskt lite för att gå till allmänvården utan något konkret problem igen. @lemuri Hade du något konkret problem som botades snabbare eller på vilket sätt blev det bra? Höjdes bara allmäntillståndet över det normala?