Hur hitta en bra psykolog?

Både i rika tillsammans podden och i min omgivning har många länge sagt att träffa psykolog är det bästa de gjort för sitt välmående och för att nå ett rikt liv.

Jag har länge tänkt att det nog vore bra även för mig. Men inte haft anledning att ta klivet. Nu efter både en exit och sen en tuff period som företagare känner jag att det är dags för mig, bland annat för att jag märkt att mycket av mitt mående styrs av hur det går för företaget. Vilket nog inte är sunt, särskilt i perioder av motgång. Min fru vill ha en glad man och pappa till sina barn, hellre än mer framgång i företaget jag driver.

Men sen tänker jag att en psykolog som inte vet någonting om företagande eller livet som VD kanske skulle ha svårt att förstå och hjälpa mig på ett trovärdigt sätt. Det är säkert dumt, alla psykologer är väl utbildade, och det är knappast Excel jag behöver hjälp med direkt :wink: men ändå?

Så, har någon nåt tips om hur jag kan hitta en bra psykolog i Stockholm? Lite oklart vad för typ av stöd jag behöver då jag aldrig gjort detta förut. “Bli gladare” är väl målet. #hursvårtkandetvara haha.

1 gillning

Jag går återkommande hos psykolog. Jag tror att en sådan kontakt kan hjälpa dig även om personen i fråga själv inte gått igenom samma kriser. Det handlar ju mer om att ställa rätt frågor för att du ska lära dig att hantera det själv.

Jag har inget jättebra svar på din fråga - men jag fick tips av en nära vän (som arbetar som psykolog) att gå till Sankt Lukas. Dom skulle ha bra rykte, sa han. Jag var ganska skeptisk men litar på hans omdöme och efter två träffar tyckte jag att det började ge något. Men sen gick jag inte i Stockholm så vem vet hur dom är där.

Stort lycka till!

1 gillning

Börja via din vårdcentral. De kan remittera till psykologer som har avtal med regionen. Kanske hittar du någon bra, eller någon som inte är det, men då vet du i alla fall lite mer vad du behöver framåt.

Jag valde en lite äldre psykolog när jag gick. Tänkte att jag behövde någon med lite livserfarenhet. Det blev bra.