Hur hittar man en coach? Hur vet man vilken man ska välja?

Flyttat från ursprungsdiskussionen:

Jag har tänkt mycket på det där med coach, kanske skulle vara något. Men hur hittar man en? Hur vet man vad för sorts coach man ska ha? För antar att man kan coachas i olika saker… vad kostar en coach?

1 gillning

Det här är en jätteklurig fråga. Jag själv har testat 20+ coacher och vissa har det fungerat superbra med, andra har det inte fungerat med alls. Jag själv har coachutbildning men pratar sällan om det eftersom jag tycker att begreppet är urvattnat och det går 13 coacher på dussinet och jag vill inte vara associerad med det.

Många pratar om att man ska vara certifierad och sådant, jag tycker personligen inte det är viktigt, utan det viktigaste är att om man är duktig och coachen hjälper en att skapa resultat. Egentligen handlar det väldigt mycket om en själv också. En coach är ju bara en accelerator. Något som hjälper en själv på vägen genom att se det man själv inte ser.

Jag brukar ibland tänka på det så här - min egen personliga definition:

• Konsult / Rådgivare = någon som är expert på ämnet och ger råd hur man ska göra, men sällan gör det själv. Tänk t.ex. en jurist som gör testamenten. Är expert, ofta på ett externt nischat ämne.

• Mentor = någon som har gjort det du vill göra och kan kombinera erfarenheter, egen historia och råd om vad som ter sig fungera eller inte. Någon som har gjort resan och är ofta mycket mer generell och kan dela med sig av egen erfarenhet.

• Coach - någon som är bäst på beteende och att ställa frågor så att du får syn på vad du behöver för att kunna göra det som du önskar. T.ex. ta hjälp av en mentor eller kosnult. Coachen ska inte behöva hjälpa till med sakfrågorna. Det är en facilitatorer snarare än de andra två rollerna.

Om jag ändå skulle testa mig på några erfarenheter.

• Säger det som du behöver höra och inte det som du vill höra.
  • Det absolut viktigaste skulle jag säga - som fäller de flesta coacher - är att coach INTE ska behöva dig som klient. För att vara en duktig coach behöver du kunna säga det som gör skillnad, vilket i många fall INTE är det som klienten vill göra. Om du är beroende av klientens inkomst så kommer man omedvetet eller medvetet safe.
  • Bra coacher har ofta väntetid, det vill säga att de är fullbelagda.
  • Bra coacher vet sitt värde och kostar ofta ett antal tusen (inte ovanligt, 1 000 - 4 000 kr i timmen)
  • Bra coacher kan referera många nöjda kunder.
  • De är inte knutna till en “skola”, t.ex. KBT, NLP, eller specifik teknik. Snarare har de gjort många utbildningar och områden och har nu sin egen verktygslåda de anpassar efter situationen.
  • Håller dig i handen och sparkar dig i baken.

Sedan är det viktigt att kemin stämmer skulle jag säga. Samt att du känner att det är skillnad direkt efteråt. Om din bedömning efter ett coachsamtal är:

Det var ett trevligt samtal

Då var det ofta ett dåligt coachsamtal. Ja, det är mina spontana och subjektiva tankar.

Jag känner några bra coacher som dessutom jobbar i gränslandet mot ekonomi finans. Två av dem som är bäst enligt mig är:

Moa Diseborn - som varit med i flera avsnitt, bl.a.

och Charlie Söderberg:

Återkom till mig så kan jag göra en introduktion. De är dock verkligen inte billigast i Sverige, men de är riktigt duktiga och jag har använt dem själv. Har även ytterligare några som är riktigt bra.

3 gillningar

Kan ge ett exempel på ett av mina mest värdefulla coachsamtal. Jag skulle göra ett antal uppgifter till nästa coachsamtal. Jag hade inte gjort dem för andra gången i rad. Jag kommer in i samtalet, får frågan från coachen:

Hur har det gått med uppgifterna?

Jag kommer med en ursäkt och förklaring och i min mening verkligen motiverad ursäkt. Coachen säger:

Det är bara en ursäkt. Antingen har du ursäkter i livet eller så har du resultat. Uppenbarligen väljer du ursäkter.

Jag protesterar. Coachen säger:

Det här är slöseri på både din tid och min tid att höra dina ursäkter. Jag lägger på nu och skickar faktura. Så kan du återkomma när du känner att du vill ha resultat. Du vet var jag finns.

Han lade på och skickade en faktura på 4 000 kr för bokstavligt talat 4 minuters samtal. Jag behöver inte skriva vad jag tänkte. :face_with_symbols_over_mouth:

Ända tills jag några dagar senare insåg att det var det jag verkligen behövde. Jag var så grym på att bullshita folk och mig själv. Det gjorde sjukt stor skillnad, vilket gör att så här mer än 10 år senare är det jag skriver här.

3 gillningar

Jag kan ge min syn på detta men det finns säkert många åsikter om detta.

Det finns många som kallar sig coach och idag så finns det inget som reglerar vad det innebär. Känns som det är ett ord som används ibland för att ersätta ordet säljare. Precis som Jan skriver så tycker jag att:

Citat Coach - någon som är bäst på beteende och att ställa frågor så att du får syn på vad du behöver för att kunna göra det som du önskar. T.ex. ta hjälp av en mentor eller kosnult. Coachen ska inte behöva hjälpa till med sakfrågorna. Det är en facilitatorer snarare än de andra två rollerna.

En coach tror att en klient är en kapabel och kompetent person som kan hitta sina egna lösningar som passar bäst för hen istället för att kopiera en mentors lösning. Sedan så är det så klart inte svart och vitt och ibland kan kombinationen vara den bästa.

1 gillning

Tack Jan! Jag kan tänka mig att man kan ha nytta av alla tre i olika situationer.
Men även inom en kategori kan man ju coachas på olika sätt eller menar ni att en bra coach kanske fungerar lite oavsett vad för utmaningar man har. Att man knuffas i ”rätt” riktningen för att kunna ta sig vidare oavsett om problemet är relationer hemma eller hur man ska utveckla sig och gå vidare i karriären?

Jag skulle säga att ju mindre en coach vet om det ämnet som du vill ha hjälp med desto bättre kommer coachingen att bli då denne inte kommer att färgas av tidigare lösningar eller samtal och precis som du skriver så kan coaching röra allt från relation till karriär. Dock så är det inte sällan som ett coacing samtal som var riktat mot karriär hamnar i privat relation för på något konstigt sätt så sitter livet ihop. :slight_smile:

1 gillning

Frugan och jag har gått en del i parterapi, det har varit mycket givande och egentligen avgörande för vår relation. Man är väl aldrig riktigt i mål med de här grejerna men under senaste året har vi båda, kanske främst jag, funderat över om nästa steg är att testa coachning. Hon går nu i kvinnocirkel och tycker att det är mycket givande och utvecklande. Om damerna på forumet har några frågor om det så delar hon gärna med sig.

Nu till min fundering - Det är inte helt självklart varför jag vill ha coachning, på nåt sätt vill jag förstå mig själv bättre och utvecklas men jag vet inte riktigt vilket problem jag söker hjälp med. Kan ni med erfarenhet ge några exempel på vad coachning har hjälp er med?

Håller helt med. Jag och Caroline skulle inte varit gifta eller kört podd idag om det inte vore för vår parterapeut. Som vi för övrigt intervjuade här:

Rekommenderas varmt. Väldigt billigt i jämförelse med vad en skilsmässa kostar. :slightly_smiling_face:

En coach är bra när man vill göra en förändring, t.ex. när upplever sig trampa på samma ställe eller går i cirklar. Just nu har jag t.ex. inte en coach då jag inte upplever ett behov av en förändring utan nu vill jag bara göra i den riktningen jag vill göra. Så det finns absolut en poäng i “don’t fix it it ain’t broken”.

Då kan ibland utbildningar som är mer generella vara en idé. Där finns det ett helt spann, allt från typ rockkonsert med Tony Robbins och tiotusentals människor i (inte i Corona-tider) till flera dagar utan mobiltelefon, dator på ett retreat ute i naturen.

1 gillning

Jag har lyxen att jobba på ett företag där coaching är en grund i företaget.
Alla anställda har gått olika coachutbildningar och vi coachar aktivt varandra, både privat och inom arbetet. Detta har gjort att vi mår mycket bättre, presterar bättre, har bättre familjeliv.

En coach, precis som det har påpekats, kommer inte med konkreta förslag utan vet att du har kompetensen i dig själv att ändra det du vill. Som @janbolmeson säger, har ett coachsamtal bara varit ett trevligt samtal, då har har coachen inte levererat.

Jag skulle verkligen rekommendera alla att skaffa minst en coach.

2 gillningar

Nu är jag inte alls säker på att vad det är som jag själv behöver mest i nuläget, dvs om jag har förmågan att ta itu med mina problem själv, eller om jag borde försöka lösa dem tillsammans med mina närmaste. Borde jag kanske gå med i någon chatt-grupp? Eller kan jag vara i behov av mer professionellt hjälp?

Så det vore väldig bra om det fanns en helt egen yrkeskategori som hade kompetensen att kunna vägleda mig att välja en rätt form - eller rätt kombination - av hjälp som är skräddarsydd just för mig. Rätt typ av coachning och en coach som är rätt för mig, rätt typ av terapi och en terapeut som är rätt för mig, osv.

Tyvärr finns det ingen sådan yrkesgrupp (och även om det fanns skulle det snart finnas så många olika skolor inom den att det vore omöjligt att kunna välja den som är rätt för mig).

Risken är alltid stor att om jag får välja själv då chansar jag bara, eller väljer något som jag bara tror är bra för mig - utifrån mina egna neuroser, förutfattade meningar och fördomar. Eller ännu värre: jag väljer något som ger inget annat än en bra känsla, intellektuellt stimuli och verklighetsflykt.

Jag säger förstås inte att det är helt fel att springa både hit och dit i sin desperation, eller bara i rent underhållningssyfte. Jag säger bara att det kan bli mycket dyrare än Netflix. Och om du inte har en klok vän, herregud, sök hjälp!

1 gillning

Min erfarenhet är att en bra coach har coachat mig till att byta coach, söka upp jurist, söka upp terapeut… En bra coach ska inte stanna för att mjölka dig på pengar, en bra coach ska leda din utveckling framåt…

Min erfarenhet av dåliga coacher är att de blir sura så fort man nämner att man skulle vilja testa någon annan eller någon annan form av hjälp…

Snårigt i hjälpdjungeln

Ett problem är att vem som helst får kalla sig coach. Det har hänt att ibland får man testa 20 olika innan man hittar någon som är bra. Och om det är så måste det vara en av Sveriges sämsta yrkeskår. Ändå, om det är så få som bara 5% som är bra måste det ändå finnas hundratals som är bra. Så det finns hopp. Men det måste vara lättare att slå index än hitta en bra coach. Och om man råkar hitta en som är bra handlar det nog mer om tur än skicklighet.

För övrigt tycker jag att det är alltid svårt att vara mer än en människa.

1 gillning

Kontakta mig via direktmeddelande så kan jag rekommendera 2-3 coacher som är riktigt bra. :+1:

Mycket bra input i denna tråd.

Jag skulle vilja lyfta ett lite annat perspektiv i denna tråden och det är att när du funderar på att skaffa dig en coach så rannsaka dig själv kring vad det är du behöver hjälp med. Är det verkligen en coach du behöver eller är det i själva verket en terapeut?

Tyvärr är det fortfarande ganska tabu inom vissa kretsar att anlita teraput för att lösa sina problem, det låter bättre och är mer accepterat att anlita en “coach” för sin personliga utveckling.

Jag jobbar som terapeut och tar ibland emot klienter som berättar hur de sökt hjälp för samma problem tidigare och då gick till en coach och de satte upp smarta, tidsbestämda mål o.s.v. (som de inte klarade att nå). Grejen är att innan man kan börja jobba på allvar mot den där fantastiska framtiden så behöver man se till att göra sig av med eventuellt känslomässigt bagage från sitt förflutna. Det är svårt att skapa sig drömlivet om man har känslomässiga problem som tar upp en stor del av ens vardag. Sedan finns det helt klart coacher som klarar att se och hantera även sådan problematik - och skapa de förutsättningar som behövs för lyckad coaching. Men som OscarW varit inne på, det är inte alla som är villiga att slussa en klient vidare när man ser att klienten egentligen är på fel plats.

Skillnaden mellan coaching och terapi kan vara lite luddig och beroende på terapiform även överlappa varandra. Vad coaching är har beskrivits bra tidigare i tråden. Om vi kopplar den till Maslows behovspyramid så är det i de två översta skikten vi rör oss, självkänsla och självförverkligande. Terapi rör sig istället huvudsakligen på steg två och tre (trygghet, kärlek). Nästan alltid syftar den till att undersöka och läka händelser som man varit med om tidigare i livet. Antingen genom konkreta upplevelser men också väldigt mycket våra omedvetna uppfattningar, känslo- och beteendemönster (T.ex. sopiga värderingar så som “jag är inte värd att älskas”, “livet är en kamp”…)

4 gillningar

Det som ibland kan vara ett problem med de mer traditionella terapiformer (som t.ex. landstingets leg. psykologer/psykoterapeuter presenterar) är att de huvudsakligen jobbar på just dessa nivåer som du så insiktsfullt beskrev. Men inte skulle jag rekommendera en person som är mitt i en andlig kris (förvirringstillstånd på de högre medvetandenivåerna) till en coach. Coachning fungerar bäst för välfungerande personer som inte har alltför stora personliga problem. Man ska inte glömma att coachning inte är någon högre form av terapi (även om det säkert finns coacher inom varje skola av nyandlighet också).

Själv kan jag ibland uppleva en viss en viss obalans i mitt femte chakra, men vet inte vart skulle jag vända mig till. Kanske en retreat i Amazonas skulle vara något.

3 gillningar

För att komplicera det hela, så har jag ibland tänkt att om man hade en mottagning med terapeutre och coacher, då skulle jag gjort ett ovetenskapligt test och bytt skyltarna. Min upplevelse är att vissa som söker en coach borde träffa en terapeut och vissa som söker en terapeut egentligen borde träffa en coach. :joy:

(och det bästa är att man inte behöver välja, man kan köra både och. Jag har gått många timmar hos båda. :wink:)

5 gillningar