Hej,
Jag skriver det här för att få perspektiv och konkreta råd från personer som kanske varit i en liknande situation.
Jag växte upp i en trygg miljö, där jag tidigt började arbeta på ett företag (elektronikmateriel) med ett 20-tal anställda. Arbetet var stimulerande, men jag upplevde det också som komplext – både vad gäller ansvar, hierarkier och relationer. Det fanns perioder av stress, konflikter och en känsla av att saker ibland hanterades med “locket på”.
Med åren tog jag ett allt större ansvar och blev till slut ägare tillsammans med två andra tidigare anställda. Parallellt under alla åren tappade jag successivt energi till mitt sociala liv. Började ganska tidigt dra mig undan vänner, hade svårt att upprätthålla relationer och hanterade ofta jobbiga känslor genom att arbeta.
Under pandemin (många år senare) träffade jag en partner och blev förälder, vilket var fantastiskt. Men relationen höll inte i längden och vi delar idag vårdnaden. Parallellt sålde jag företaget till två anställda och stod i en ny fas i livet.
Utanför arbetet har jag periodvis haft social ångest, som förstärktes i samband med att jag utvecklade en stark fixering kring mitt utseende. Jag genomförde en hårtransplantation. Det var som att fixeringen tog över och att i efterhand börja träffa bekanta kändes jobbig.
Jag har gått flera omgångar KBT senaste tre åren, vilket har hjälpt mig i vissa delar. Jag har även testat antidepressiv medicin under en 12 månaders period, reagerade på ett sätt som kändes ohållbart för mig – jag kände mig överdrivet “på” i vissa sammanhang, vilket ledde till väldigt märkliga upplevelser, det var som att jag inte kände igen mig, upplevde att det blev ännu mer svårt att hålla sig undan ‘scrollandet i mobilen’, impulsivare, samt misstag och flertalet felbeslut på ett nytt jobb och en efterföljande stark känsla av skam.
Däremot gav medicinen mig insikter om att ’nu kommer det en tanke’ i min hjärna där jag stundtals fick förmågan att förstå att den tanke som nu dyker upp inte alls behöver vara sanningar som brukar kunna skapa en dålig känsla inom mig, det var som att jag kunde se det utifrån.
När jag slutade med medicinen stabiliserades både min förmåga till prestation och mitt sociala samspel kändes bättre som jag själv upplevde det i alla fall.
Trots att jag idag fungerar bättre, upplever jag att problem med rodnad från lågstadiet, misstag och andras uppfattningar om mig hänger kvar. Det har påverkat min självkänsla och skapat en osäkerhet.
Jag befinner mig nu i en situation där jag, trots att jag har goda förutsättningar på många sätt, känner att jag saknar riktning, balans och ett hållbart sätt att hantera både arbete, relationer och mig själv.
Har någon här varit i en liknande situation under intensiva arbetsår ?
Vad har fungerat för er för att hitta tillbaka till något som känns bättre?
Hälsningar från nivå 4 ..