Bekosta privat adhd-utredning

Är det någon i forumet som gjort en adhd utredning privat och betalat ur egen ficka?
Fick du diagnos och vad fick du betala?
Har du fått någon hjälp av din diagnos?

Läste denna artikeln:

Vad i ditt liv tänker du blir bättre med en diagnos?

6 gillningar

Även om du har en ADHD men inte till den grad att det är aktuellt med ADHD-medicinering så finns det i princip ingen anledning att utreda, eftersom diagnosen i sig i så fall ändå inte leder till någon ytterligare hjälp än den hjälp du kan få även utan diagnos. Skulle det vara aktuellt med eventuell ADHD-medicinering borde ju vården vilja initiera en utredning?

Det läkaren uppgav för henne är helt korrekt, hon har köpt en diagnos. Resultatet av utredningen var given, hon var en ”betalande kund”. Självklart kan vi inte ha ett system där man köper sig diagnoser som sedan ska belasta det offentliga.

18 gillningar

Jag gjorde privat utredning som jag bekostade själv , Augusti 2023 fick jag min diagnos… Bästa investeringen jag gjort för mig själv! I dag äter jag medicin och mår så mycket bättre🥰 Arbetslivet är så mycket lättare, när orken inte försinner… Jag är inte slutkörd. Min utredning kostade 25000 kr + 5000 kr för 15 månaders behandling, fick recept på medicin samma dag som diagnos. Nu väntar jag dock på remiss till regionen där jag bor…

5 gillningar

Bättre att du ordnar remiss till seriös aktör som har samarbetsavtal med din region. Den “vanliga” vården är ganska misstänksam mot resultaten av privata utredningar.

1 gillning

I fallet ADHD är ju förklaringen rätt enkel; rätten till annars narkotikaklassad medicin.

För många övriga diagnoser handlar det ju ”bara” om självinsikt och kunskapen att behandla på rätt sätt med KBT och andra strategier.

ADHD-medicin verkar biologiskt helt annorlunda på ens hjärna om man är korrekt diagnostiserad tillräckligt långt ut på spektrat, kontra om man är neurotypisk.

En som uppfyller kriterierna enligt DSM-V blir (med rätt dosering) lugnare och mer koncentrerad. En mer eller mindre neurotypisk person blir om något mer speedad och vaken. Får farligt hög hjärtrytm och blodtryck etc.

Så i Emelies fall ovan var det synd att hon inte kom fram hela vägen och fick uppleva hur medicinen påverkade henne. Eller så var diagnosen verkligen felaktig och det var bra att hon inte blev beroende av narkotika som inte gynnar just henne.

4 gillningar

Jag har inte gjort det själv, men har jobbat på psykiatrisk mottagning (dock ej för npf, men vi hade rätt många patienter med ADHD. Jag tänker att det kan vara värt det OM du tror att läkemedelsbehandling kan bli aktuell. Dock skulle jag verkligen rekommendera att du först tar det med din hälsocentral och efterfrågar remiss. Vissa regioner (tex min) har dock en kö för utredning som bara växer utan hopp eller plan om lösning, och utan avtal med privat aktör - så för vissa är tyvärr vården inget reellt alternativ. Problemet är dock att du sen kan få vänta rätt länge på inskrivning på mottagning och sen ev förskrivning av läkemedel.

1 gillning

Finns vissa saker som kan ge lite ledning om hur sannolikt det är med ADHD, tex vilken är högsta avkarade utbildningsnivå? Klarat en universitetsutbildning vs knappt klarat grundskola/gymnasiet exempelvis.

Fördel med diagnos kan vara möjlighet till medicinsk behandling om man har stora begränsningar av sjukdomen. Nackdelar med en diagnos kan vara tex begränsningar i yrkesval eller behov av intyg att diagnosen inte begränsar en.

Skulle rekomendera att vända sig till den offentliga vården i första hand trots väntetider då det finns en betydande överdiagnostik av ADHD,
I Stockholm tex är det ca 12-13% som får en ADHD diagnos men förekomsten av ADHD i resten av världen är mer 5-6%. Detta bidrar sannolikt till skepticism mot fristående privata utredningar.

1 gillning

Arbetar med ADHD-utredningar.

Skulle jag söka för att få en ADHD-utredning så hade jag skrivit en egenremiss via 1177 till närmasta psykiatrimottagning. Efter 90 dagars väntetid kan du vända dig till Vårdlotsen. Då kan du få hjälp med att bekosta resa osv till en annan mottagning i annat län med kortare tid.

Alternativt ring runt till olika privata allmänpsykiatriska mottagningar som har avtal med Regioner och kolla deras köer. Du kan nyttja fritt vårdval och söka till en mottagning med kortare väntetid.

Flesta privata aktörer som ex. Modigo, Cereb och Mindler är oftast okej. Definitivt lättare att få diagnosen när du bekostar utredningen ur egen ficka via en privat aktör som har intresse att få nöjda kunder.

5 gillningar

Detta är en felaktig uppfattning. Diagnos ger inte per automatik “rätt” till narkotikaklassade läkemedel och en del väljer psykoterapi eller arbetsterapi istället för läkemedel.

Flertalet av preparaten är amfetaminliknande och dessa kan även brukas av majoriteten (även utan dignos, så effekt av läkemedlet är inte samma sak som att du har kvitto på att du “har” ADHD), ex. är det en del studenter som uppskattar Ritalin för att få mer uthållighet i plugget.

Läkemedlena påverkar puls och blodtryck likvärdigt -oavsett om man uppfyller kriterierna för en diagnos eller inte.

2 gillningar

Ok, visst. Men det är ju definitivt det enda sättet att eventuellt berättigas.

Bra förtydligat!

De missbrukas absolut av folk utan ADHD. Men de verkar inte få önskad effekt. Iaf inte Adderall Neurocognitive, Autonomic, and Mood Effects of Adderall: A Pilot Study of Healthy College Students - PMC

Overall, the present findings indicate dissociation between the effects of Adderall on activation and neurocognition, and more importantly, contrary to common belief, Adderall had little impact on neurocognitive performance in healthy college students.

Som sagt varför bekosta något som sjukvården skall stå för, vi betalar höga regionala skatter för detta!

Fördelar att få en ADHD diagnos är att man kan få medicinskt stöd samt att man kan få ersättning med olika försäkringar (sjuk/aktivitets-ersättning, diagnosförsäkring), risken för annan ohälsa ökar markant.

Nackdelarna som nämnts är att man kan vara begränsad i säkerhetskritiska arbeten som kräver uppmärksamhet och fokus.

2 gillningar

Handlar det om att det tar för lång tid att vänta på offentlig vård eller varför är privat utredning aktuellr?

1 gillning

Jag är också nyfiken på detta, gick hos psykolog för ett gäng år sedan och hon misstänkte starkt att jag hade ADHD, tyvärr slutade hon på vårdcentralen och jag hade börjat må bättre så någon vidare åtgärd togs aldrig.

Hela min uppväxt har det funnits misstanke på ADHD eller ADD, men jag har ändå klarat att hantera mig relativt bra genom livet. Nu när jag har barn i plural, hus och krävande arbete så har det dock blivit riktigt svårt att hantera och jag har därför också funderat på privat utredning.

2 gillningar

Ett tänkbart och vanligt skäl är att väntetiden och utredningsprogress i offentlig sjukvård är av en helt annan standard än vad man förväntar sig.

Just ämnet för tråden verkar det ju åtminstone finnas privata alternativ, så man får äran att betala två gånger. För många allvarliga eller komplicerade tillstånd är man, som lydig skattebetalare, hänvisad till en vårdapparat som kan funka, eller inte funka. Men betalat för det i förväg har man.

2 gillningar

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Välkommen till livspusslet. De flesta upplever den kombon som krävande, med eller utan ADHD.

1 gillning

Snarare att jag tidigare har kunnat hantera mina impulser, hjärnkaoset och dagdrömmande när jag hade mindre på bordet.

2 gillningar

Jo, så blir det väl. Jag har mig veterligen inte ADHD men är nog mer åt det högkänsliga hållet, samtidigt som jag är introvert och behöver åtminstone någon stund med lugn och tyst varje dag, vilket var lättare innan karriär och tre barn… Jag löser det genom att prioritera fysisk aktivitet och träna minst en timme om dagen. Får jag inte tiden att räcka till får jag gå upp tidigare.

1 gillning