Tack för snabba svar allihopa och för medmänskligheten! 
Jag har under gymnasiet jobbat med att hålla workshops för barn och guida i planetarium. Utöver det har jag hållit på med marknadsföring, gjort video tutorials och liknande. Har även ett stort intresse för teknik och har förekommit i media för saker jag gjort inom mitt intresse. Har haft stadiga inkomster från att jag gick högstadiet och sparat varje krona så har ganska mycket sparat ändå.
Tidigare under gymnasiet och grundskolan var jag mobbad och helt utanför klassen. Det var mycket stress ända från förskoleklass till studenten. Men jag kämpade mig igenom och själva kurserna gick mycket bra ändå. Jag tog studenten förra året och det var en enorm lättnad.
Utbildningen jag börjat är till civilingenjör. Jag har gjort många studiebesök på företag de senaste åren och verkligen hittat det jag vill bli i framtiden. Jag lockas inte av tanken att jobba med något annat och känner att jag inte skulle bli till freds om jag tog något “sabbatsårsjobb”. Ingenjörsstudierna är mycket roliga och just nu vill jag bara bli bra så jag kan fortsätta.
Jag försökte vara lite kortfattad i inlägget men kan utveckla det kring den hjälp jag sökt. Har pratat med läkare på vårdcentralen och de har någon gång sagt att det är “tonårsttötthet” och en annan gång sagt att de inte vet vad det är, men de har skrivit ut antidepressiva. Jag känner mig dock obekväm med den medicinen då man kan bli sämre den första perioden man tar den och jag har inte fått något stöd i hur jag ska hantera det. De har även sagt att jag borde få samtalsstöd. Dock är det långa vårdköer och det har ej fått något sånt stöd än. 1177 har varit bra och sagt matnyttiga saker, men de har ingen makt att hjälpa mig ytterligare.
Har hört av mig till studenthälsan men de erbjuder inget regelbundet utan enbart enstaka samtal då och då (ett par gånger per år), vilket är bättre än inget men jag behöver mer.
Men angående att pausa studierna, hittar jag rätt jobb kan det absolut vara ett alternativ. Dock de jobb som jag vill ha behöver man en utbildning för. Jag har dock kanske fått tunnelseende, det finns kanske något bra jobb. Jag vill att det ska vara varierat, man får träffa folk, jobba med något tekniskt och kreativt. Jag brinner för att göra morgondagen lite bättre och hjälpa folk
Dock känner jag att det är en alltför stor omställning nu när jag eventuellt inte får bo kvar i studentlägenheten och behöver flytta ifall jag ska jobba. Jag känner inte mentalt heller att jag orkar sitta och skriva jobbansökan och gå på intervjuer samtidigt som jag har stressen att vara utan inkomst när jag inte ens orkar studera.
Jag känner mig trött och utmattad och jag ligger hemma på sängen på dagarna, livet känns jättejobbigt…
Och för att svara på det ni skrev som jag missade: Jag har funderat på att söka samtalshjälp privat men känt att priset blivit en tröskel. Man kan ta studieuppehåll ett år och behålla sin plats. Jag har hittills inte övervägt att jobba med dock alltid varit inställd på att det ska vara heltid, mycket bra synsätt att det inte behöver vara heltid! Och ska kolla vad försäkringarna täcker.