Bekosta privat adhd-utredning

Den filosofiska frågan blir väl då huruvida det är dig eller dina omständigheter som det är fel på. Jag har personer runt mig som inte påverkas lika mycket av att leva i en ”dålig jordmån” men jag skulle säga att majoriteten gör det. Man får anpassa livet efter sina förutsättningar snarare än att disciplinera eller medicinera sig fram till att tåla det som de mest robusta tål och orkar med.

Jag har många gånger tänkt sedan jag fick familj att mycket av det man går igenom är otroligt att folk bara pallar med. Att det ses som normala krusningar i livet som man bara ska härbärgera. Det är lätt att hacka på samtidsmänniskor som bekväma och klena men vi har enormt mycket att förhålla oss till och standarder att leva upp till om man jämför med tidigare generationer.

3 gillningar

Mindre struktur och regler kan spela roll här.

Jag har gjort en privat NPF-utredning. Kan hålla med om mycket som skrivs i tråden. Beroende på din ålder (och kön ) så kanske det hade upptäckts under skoltiden, men det är inte alls säkert.

Jag visste väldigt lite om NPF innan det kom på tal och jag ska villigt erkänna att jag hade mycket förutfattade meningar och fördomar utöver mina gigantiska kunskapsluckor.

Kliniken jag gjorde min utredning via flaggade ganska tidigt för att de hade en del erfarenhet av att hemregionen inte tog emot patienter vid vidareremiss. Utan det kunde bli att de försökte med andra närliggande regioner.

Är din målsättning att få diagnos och läkemedelsbehandling så bör du vara medveten om risken att du får en sämre underbyggd diagnos som din hemmaregions psykiatri inte godkänner. Du kan då bli utan LM behandling efter 12-15M med medicinering om du inte hittar en annan klinik som tar emot dig (kanske en privat som erbjuder längre medicineringar).

Om det är en möjlighet så skulle jag noga utvärdera möjligheterna till att göra utredning via regionen. Det kan dock vara väldigt svårt med grindvakter och långa köer som förmodligen aldrig kommer klaras upp.

Är din målsättning i stället att lära sig mer om sig själv och hur ens hjärna fungerar så kanske diagnos inte är
a och o (till en början). En seriös utredning är omfattande och rätt jobbig för att vara ärlig. Jag har gått hos kunnig psykolog och arbetsterapeut ganska länge nu och har fått bra verktyg, kunskap och acceptans. Skulle nog använda det lite som en benchmark på en privat klinik vad de erbjuder utöver bara utredning och tidsbestämd medicinering.

Det som lyfts i tråden om att dörren stängs till vissa yrken och att den offentliga vården är misstänksam mot privat värd stämmer. För egen del så är vare sig polis eller militär något jag eftersträvar.

Att jag överhuvudtaget kom detta på spåren var att jag fick göra lite screeningtester när jag började gå hos psykolog (av andra anledningar). Min psykolog var väldigt försiktig och neutral. Hon sa att jag kunde söka via min egen vårdcentral, men att det fanns en viss risk för att det vara långa köer innan man blev kallad och att processen i sig förmodligen kunde ta lång tid. Även fast de själva utförde utredningar så var det inget de försökte sälja in.

Jag letade själv upp en klinik som jag fick bra vibbar från. Du kan ju också kolla recensioner, se om psykiatrikerna på kliniken skrivit artiklar i tidningar osv.

Jag tar inte centralstimulerande läkemedel, men jag är ändå väldigt glad för att jag gjort utredning och framförallt gått länge hos psykolog och AT. Kan man inte få det via regionen så blir det väldigt dyrt. Jag hade tur som hade försäkring som täckte en del.

Bara diagnos utan möjlighet till fortsatt stöd skulle jag säga är av mindre värde.

2 gillningar

Stämmer, men vem som helst upplever ökad koncentration med ex concerta. Så det är inger typiskt för en person med ADHD

Jag tänker att den främsta anledningen till att man utreds är för att få en förståelse för de svårigheter man upplevt/upplever i livet. Om det är problem som är “utöver normala”. För mig innebär det bla. problem i vissa sociala situationer, att hålla tankarna i styr, att klara av att sortera/prioritera i vardagen.
Jag väntar mig inte att en diagnos kommer “lösa” allt detta, men att jag ska få någon typ av vägledning för hur jag ska hantera vardagen och livet på ett sätt som inte tar så extremt mycket energi (vilket det gör i dagsläget). Om det betyder att jag behöver läkemedelsbehandling, eller annan vägledning, det får experter/läkare uttala sig om. Det blir oavsett en senare fråga.

1 gillning

Jag har kontakt med en privat psykiatriker (men som inte själv gör själva utredningen), men som vid en ev diagnos hjälper till med behandling, både kbt, men även medicinering. Så jag tror definitivt en diagnos öppnar upp fler möjligheter att få hjälp.

1 gillning

Låter fantastiskt. Vad glad jag blir för din skull!!
Fick du CS-medicin eller blev du rekommenderad någon annan i första hand?
I det stora hela är det en relativt liten kostnad (om man ser till det värde det kan ge för resten av livet). Oavsett, glad för din skull!

1 gillning

@JennyL - det är nog väldigt individuellt och skiljer sig från aktör till aktör. Men jag har tidigare positiva erfarenheter från privat vård. Sen finns det säkerligen många oseriösa också…

@Saihtam - jag håller med dig här. Tror definitivt att det finns många fördelar med att faktiskt ha en diagnos (sålänge den är korrekt). Oavsett om det betyder CS-medicin eller annan typ av stöd. Dessutom rätt till annan hjälp, tex boendestöd, LSS osv. vilket kan hjälpa till en “normalt” fungerande vardag

1 gillning

Väntetider! Och att jag upplevt bättre vård från den privata sektorn. Lättare att få kontakt med ansvarig läkare osv.

1 gillning

Exakt, väntetider & en känsla av att “inte belasta” den offentliga vården i onödan när jag egentligen har råd att bekosta det privat.

Adhd ger inte rätt till LSS-insatser. Adhd är inte en anledning till sjukskrivning eller nedsatt arbetstid osv.
Människor med adhd har arbetat i tusentals år.

Huvudsakligen kan du få läkemedelsbehandling. Stöd av arbetsterapeut. Psykoedukation.

Privata aktörer får ersättning på olika sätt. Och en del har ersättningsmodeller som ger incitament att dela ut diagnoser. Därmed lättare att få en diagnos.
Har du ett sedvanligt psykologutlåtande från utredningen så kommer ingen regional läkare vara mer ifrågasättande mot dig än nån annan.

Nej, men kan ge rätt till insatser enli S.O.L, där tex boendestöd ingår.

När det gäller nedsättning av arbetsförmåga så finns riktlinjerna här: ADHD (Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning) - FMK

Nej, adhd är inte en sjukdom. Men det är en funktionsnedsättning som ofta orsakar, eller åtminstone korrelerar med, olika typer av ohälsa som kan kräva sjukskrivning eller nedsatt arbetstid.

1 gillning

Inte svar på din fråga men gissar att du har tillgång till företagshälsovård. Har du testat den kanalen? Genom dem tog det 2-3 månader för mig för remiss till psykiatrin och utredning och diagnos. Det är dock länge sedan (2013 Sthlms regionen). Det är inget magiskt med en diagnos och recept. Mycket ligger i ditt förhållningssätt och hur du strukturerar upp din vardag. Dock underlättar en diagnos till att få tillgång till verktyg, t ex KBT och anpassade arbetsförhållanden och recept på aktuella läkemedel. Önskar dig all lycka till för ett bättre mående och högre livskvalitet :pray:

3 gillningar

Ska tillägga att jag fick “höga poäng” på ADHDskanningen men landade aldrig i diagnos pga av de jobb/roller jag haft i 30 års tid innan utredning. Däremot landade det i diag. bipolaritet typ 2 som har “givit mig” både medicinering, kbt och arbetsanpassning, vilket har varit guld! Men mycket av arbetet har landat hos mig med att förstå mina triggers och behov att ratta mitt liv på ett visst sätt.

5 gillningar

Tänker också att en diagnos i vuxen ålder också kan ha sin funktion i att man förstår svårigheter som man upplever både nu och i barndomen.
Socialt, på jobbet, i vardagen. Och går man till psykolog, terapeut eller läkare så tror jag det finns en större förståelse, och lättare att få rätt behandling/hjälp/stöd.

4 gillningar

Så var det för mig, definitivt.

1 gillning

Om man får en adhd diagnos och medicin, får man köra bil på den?

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet