Hej på er! Jag kan börja med att säga att jag är aktiv här på forumet under ett annat alias och använder det här kontot som throwaway för anonymitetens skull. Jag vill inte asocciera ovanstående ämne med mitt riktiga alias på internet som ni kanske förstår ![]()
Hur som helst… Jag vill bara tänka högt lite här om mina framtida karriärval och allra helst få input från fler på autismspektrumet om ni finns här på forumet. Men jag är givetvis lika öppen för konstruktiv input från er alla om ni har någon! ![]()
Det är såhär att jag är i 25-30-årsåldern mitt i början på karriären, från att ha varit på ruinens brant gällande självförtroende, självkänsla - Ja precis allt direkt efter gymnasiet… Lyckligtvis hade jag en stor passion för datorer vilket fick mig att söka och antas till ett högskoleprogram året efter, där jag sakta men säkert byggde upp självkänslan och klarade tenta efter tenta! Det gick riktigt bra och studierna var intressanta för i princip första gången i livet helt enkelt!
Det ledde sedermera till att jag lyckades landa mitt första och enda jobb inom IT-sektorn där jag fortfarande jobbar. Inte bara det utan på något sätt lyckades jag också befordras cirka 2 år in till grupp/teamlead eller vad man nu vill kalla det. Jag blev helt paff när jag tillfrågades (“Om de bara visste!”) men accepterade givetvis lönen och ansvaret. ![]()
Problemet är dock att ansvaret verkligen har tärt på mitt psyke… Jag klarar av att prestera och planera mycket kortsiktigt och i och med att jag är på den högfungerande delen av spektrumet kan jag ändå med lite koncentration hantera de flesta “sociala spelen”. Men det tar helt enkelt väldigt mycket kraft och jag har i tid till annan känt typiska tidiga tecken på utmattning… Jag har dock klarat av åtagandet i snart 2 år utan att faktiskt behöva sjukskriva mig och jag finner ansvaret i sig mycket stimulerande.
Så nu har jag ett dilemma då jag i mina “utvecklingssamtal” på företaget fått erbjudanden om att välja kurser inom ledarskap, vilket min chef uppmuntrar. Men samtidigt frågar jag mig själv om jag håller på att utmana min biologi i grunden så att säga? Ska jag verkligen göra sådant här över huvud taget?
Det kanske är ett lite udda forum för ämnet men samtidigt vet jag att det finns mycket vettigt folk här på RT med intressanta infalssvinklar och erfarenheter! ![]()
TLDR; Ska jag ens inbilla mig att jag ska behärska ledarskap som autist?

S**t samma, man måste göra det man måste göra.