Hej!
Jag var på ett möte nyligen där någon använde en del härskartekniker. Jag är dessutom ganska långsam när det gäller att ge svar på tal, jag kommer på allt i efterhand istället.
En kurs i härskarteknik vore nog bra för mig. Är det någon här som gått sådana? Hittar ingen opartisk som ger omdömen när jag googlar, bara varje kursutgivare som prisar sin egen kurs.
Tycker detta är lite intressant. Jag är ingenjör och nörd och har lätt för att läsa mig till kunskap. Men på just detta ämne, beteende, tror jag att jag har svårt att tillämpa något efter att ha läst en bok. Så jag tror att en kurs är bättre, distans eller kanske tom på plats är bättre med övningar.
Det är intressant. I en muntlig diskussion/förhandling är jag inte bra. Jag kan vara intelligentare och mer påläst än motparten och ändå “förlora”. Det här vill jag träna upp.
Jag ska nog läsa en och annan bok också. Det kommer inte att skada
Elaine Eksvärd och Henrik Fexeus har skrivit böcker om härskartekniker på lite mer lättsamt sätt. Väl värt en läsning/lyssning.
Jag gillar dock att härskartekniker kan göras ”omvänt” för att lyfta eller ge auktoritet till andra i mer positiv bemärkelse. Min första chef var duktig på att subtilt lyfta mig i diskussioner med kund när jag var helt ny och osäker i mitt jobb som konsult.
Blir lite tilt i skallen på mig när jag läser detta.
För… jag önskar ju att härskartekniker INTE används. De är verkligen del av ett sätt att vara som jag vill se mindre, inte mer, av.
Så… jag hoppas att du eg menar ‘kurs i hur man på bästa sätt bemöter’ härskartekniker, eller hur man kan vara i världen UTAN att använda sig av den typen av beteende. Eller ÄR det de facto härskartekniker du vill lära dig att nyttja??
Och, sen finns ju främjarteknikerna! Som definitivt är del i det där jag önskar se mer av!
Men jag tvivlar på att det finns en kurs i endera härskar- eller främjar-teknik ärligt talat.
Däremot är ju ledarskapsutveckling, ledarskapskurser, förhandlingskurs etc något som kan vara till gagn.
Och jag hoppas innerligt ingen kurs nånsin syftar till att lära någon hur man osynliggör, förlöjligar, skambelägger etc någon - att istället lära sig hur man kan argumentera för sin sak, eller leda ett team, eller göra en riktigt bra pitch, eller genomföra en förhandling på ett sådant sätt att båda parter med rätta gå från förhandlingsbordet och är nöjda. NOW we’re talking.
Min uppfattning spontant är att härskartekniker är ett symptom på allvarliga problem på en arbetsplats. Att det skulle gå att hantera genom att lära sig mer är en illusion. Det enda rimliga att göra är att säga upp sig.
Jag är självklart inte ute efter att lära mig att använda härskartekniker, snarare identifiera när någon annan använder dem. Och att lära mig att inte använda dem själv omedvetet.
Egentligen skulle jag vilja lära mig argumentera, eller ge svar på tal, för jag hatar att jag aldrig får fram min mening i själva samtalet. Det är inte så att jag inte får fram orden, jag hinner helt enkelt inte tänka ut min egen mening i en diskussion. Jag tror inte att jag tänker långsamt, jag följer med i den andres energi/engagemang.
Anledningen till att jag börjar med härskartekniker är för att det är ett ämne jag vet att det finns material inom.
Nu är inte mitt problem på jobbet. På jobbet litar jag på min kompetens, och alla vill ha den bästa lösningen. Det går alltid att komma med invändningar dagen efter om man kommer på något som blev fel…
Jag studerade kommunikation, reklam och information på gymnasiet. Där fick vi gå retorik 1 och 2 som består av att lära sig härskartekniker, vart dem kommer från och hur man ska använda dem. Man får också lära sig mer runt konsten att tala och hur man bör uttrycka sig.
Hade rekommenderat att testa nån retorikkurs och skippat sånt du hittar på internet.
Om det handlar om enstaka underpresterande personer som beter sig illa, har dåligt rykte och får nollbud i lönerevisioner så kan det i någon mening gå att hantera. Det brukar alltid finnas enstaka avvikande personer på en arbetsplats. Om härskartekniker däremot är något som utövas av personer i ledande ställning eller som tolereras allmänt så ser jag inget alternativ till att lämna.
Håller såklart med MEN sen finns det (idoler i min mening) som bara lär sig när de själva utsätts för exakt samma sak. Så ibland är det att ”ont ska med ont förgås”
Jag kom att tänka på boken Never split the difference. Ett knep i den lär ut att man ska dra ett resonemang väldigt långt.
Kanske såhär; ”Vad skulle en revisor anse kring ditt förslag om det skulle granskas utifrån företagets jämställdhetspolicy?”
Dumt att dividera med nollor - ger oändliga problem. Strategin skulle alltså enligt boken vara att låta härskarteknik falla på sitt egna grepp men att du hjälper till att snabba på det med att ställa följdfrågor. Om det är fråga om en chef så hade jag försökt byta chef.
Thomas Erikson har några böcker som behandlar ämnet något. “Omgiven av psykopater/idioter/Narcissister”.
Bra skrivna. Handlar om personernas beteende, hur de skall upptäckas och hanteras.