Hej!
Jag var på ett möte nyligen där någon använde en del härskartekniker. Jag är dessutom ganska långsam när det gäller att ge svar på tal, jag kommer på allt i efterhand istället.
En kurs i härskarteknik vore nog bra för mig. Är det någon här som gått sådana? Hittar ingen opartisk som ger omdömen när jag googlar, bara varje kursutgivare som prisar sin egen kurs.
Tycker detta är lite intressant. Jag är ingenjör och nörd och har lätt för att läsa mig till kunskap. Men på just detta ämne, beteende, tror jag att jag har svårt att tillämpa något efter att ha läst en bok. Så jag tror att en kurs är bättre, distans eller kanske tom på plats är bättre med övningar.
Det är intressant. I en muntlig diskussion/förhandling är jag inte bra. Jag kan vara intelligentare och mer påläst än motparten och ändå “förlora”. Det här vill jag träna upp.
Jag ska nog läsa en och annan bok också. Det kommer inte att skada
Elaine Eksvärd och Henrik Fexeus har skrivit böcker om härskartekniker på lite mer lättsamt sätt. Väl värt en läsning/lyssning.
Jag gillar dock att härskartekniker kan göras ”omvänt” för att lyfta eller ge auktoritet till andra i mer positiv bemärkelse. Min första chef var duktig på att subtilt lyfta mig i diskussioner med kund när jag var helt ny och osäker i mitt jobb som konsult.
Blir lite tilt i skallen på mig när jag läser detta.
För… jag önskar ju att härskartekniker INTE används. De är verkligen del av ett sätt att vara som jag vill se mindre, inte mer, av.
Så… jag hoppas att du eg menar ‘kurs i hur man på bästa sätt bemöter’ härskartekniker, eller hur man kan vara i världen UTAN att använda sig av den typen av beteende. Eller ÄR det de facto härskartekniker du vill lära dig att nyttja??
Och, sen finns ju främjarteknikerna! Som definitivt är del i det där jag önskar se mer av!
Men jag tvivlar på att det finns en kurs i endera härskar- eller främjar-teknik ärligt talat.