Som trådskaparen själv märker, har folk ingen erfarenhet av din situation utan svarar i generella termer. Ännu en sak som gör det svårare för oss med autismspektrum att passa in på den vanliga arbetsmarknaden. Get used to it. Folk fattar inte, de har fullt upp med sina egna problem.
Ser man någon i rullstol, gör man kopplingen att personen kanske uppskattar att du håller uppe dörren. Psykiatriska funktionshinder är någonting flummigt. Nothing is more complicated than visibie. När jag drog detta exemplet för en person blev hon VÄLDIGT upprörd. “Sådär kan man inte jämföra!” osv. Folk fattar inte psykiska funktionshinder. Get used to it.
Det folk assicerar diagnosen med är kändisar (Elon, Greta m.f.l.) som är undantag från regeln på hur välfungerande individer kan vara. Jag skulle säga typ 50/50 om man är sjukskriven hela livet eller har något form av jobb, en minoritet bildar familj även. Detta baserar jag på att ha bott ihop dygnet runt under 3 års tid med personer med samma diagnosbild. Det är lite random om vi lyckas funka i samhället.
När jag var i 20-årsåldern kom jag till insiknten att det är inte bara är barn som mobbas, utan även vuxna kan vara dryga jälva as. Att folk som oss ibland kan bli 100% fungerande individer på arbetsmarknaden med (oftast enkla & billiga) anpassningar, typ “Nisse vill sitta själv på lunchrasten eftersom han inte får energi av att snacka skit med kollegor, utan Nisse behöver sitta för sig själv”. Guess what? Det är för komplicerat.
Folk orkar inte. De har fullt upp med sitt eget. För att återkoppla till rullstolen, blir det mer konkret. Yes, vi kan installera en ramp, det fixar vi, älskar din motivation! Men va, Nisse ska sitta själv på lunchen? Aspergers?! Tyvärr vi har nog inte den kompetensen… men vi önskar dig lycka till!
Jag kan lova dig, nu är det någon som läser detta och är upprörd. Suck it up.
En av mina stora insikter i livet: det är en enorm frihet att köra sitt eget race om man har autism. Jobba ihop aktiekaptial, så du kan leva på avkastningen ihop med dina intressen. Starta eget inom det du är bra på. Jag upplever personligen att det “sociala spelet” tar så pass mycket energi, att jag mår x100 bättre av att vara min egen boss. Det kräver dock diciplin, och tydliga mål med vad du vill uppnå.
Lycka till, kör hårt och strunta i folk som är negativa. Omge dig av bra energi. Jag gick in i väggen för att jag brydde mig en gång i iden. Now I don’t give a fuck. Gör dig grej, och älska det du håller på med så kan du dessutom tjäna pengar på det. Du har Aspergers, och som du själv säger; våra hjärnor funkar annorlunda. Använd det som en tillgång och skapa en edge. Rock on!