Fråga: Hur diskuterar man ödmjukt med rådgivare/anställda inom bank och finans? Särskilt om denna är en vän/bekant?
Bakgrund: Hade middag igår där paret vi åt hos hade bjudit en vän som arbetar som rådgivare på en traditionell bank i Sverige och inom privatekonomi och sparande. En i paret frågade om tips på hur man kan komma igång med sparande varpå denna rekommenderade en rätt så dyr fond-i-fond lösning med hög avgift som inte ens slår sitt eget index.
Mina tankar: Jag är absolut inte en expert vad gäller hur man optimerar sitt sparande. Det lilla jag vet har jag fått med mig via denna blogg och småspararguiden. I kort har jag lärt mig att generellt är det bäst att se till att man investerar så brett så möjligt och till så låg avgift som möjligt (t.e.x Lysa, Globala fonder o.s.v). Hur reagerar man ödmjukt men ändå konstruktivt när man hör polariserande råd från vänner?
Jag förstår att de flesta av våra vänner som jobbar inom bank och finans oftast sköter sina jobb baserat på den utbildning de fått på arbetsplatsen. Jag tror inte att en rådgivare nödvändigtvis reflekterar över att det kan sticka någon i ögonen att rekommendera t.e.x Nordeas strategafond över Länsförsäkringar Global Indexnära. (den första har mycket högre avgift).
Alla vi har vänner som har annorlunda åsikter än en själv på flertalet ämnen: politik, kärlek, pengar, sport o.s.v. Men hur hanterar ni er själva och era diskussioner när det gäller vänner och bekanta som arbetar inom bank och jobbar med bolån, sparande och försäkringar?
Det gör jag inte, skulle inte ens ta upp ämnet. Om vännen kom in på ämnet skulle jag styra bort samtalet, om jag nu inte önskade en ordentlig diskussion där jag satte personen på plats vilket du verkar vilja undvika
Hade du stoppat din vän om du såg denna sälja en dyr och dålig tv med dyr försäkring till en familjemedlem som råkade befinna sig i samma butik samtidigt? Om ja, hade du lagt upp ett case för att du vet att det finns en annan per prisvärd tv i butiken?