Belåna obelånad bostad för investering?

Hej forumet!
Först och främst vill jag, som många andra, tacka för Rika Tillsammans. Jag har lyssnat på podcasten sedan avsnitt 100 och lär mig väldigt mycket av avsnitt, intervjuer frågor och svar. Det känns tryggt att avsnitten vilar på och ges tyngd av vetenskapliga artiklar. Tack för ett bra jobb!

Bakgrund:
Jag är en man på 40 år, sambo och en dotter på ett år. Vi bor i ett hus värderat till 6.5 mkr, med ett lån på 4 mkr. Jag tjänar 55.000 före skatt och har utöver ovan nämnda villa en obelånad fastighet värderad till 4.5 mkr (min sambo är inte delägare pga tidigare arv). Den här fastigheten hyr jag ut (summan inräknad i intäkterna ovan) på månadsbasis till “trygg” hyresgäst.

Vi amorterar idag 7000 kr i månaden och har räntekostnader på 4.200 kr i månaden (1.25%).
Jag månadssparar 6.000 kr (Robur Ny Teknik och Spiltan Småbolag) och har ett totalt ISK-värde på 450.000 kr.

Mitt sparande sker över en längre “horisont” och jag kommer inte ha behov av att sälja innehavet om vi får en skakig världsekonomi.

Så kära forumanvändare, kan ni hjälpa mig?
Jag funderar på om jag ska ta ett lån (amorteringsfritt) på den obelånade fastigheten, motsvarande halva fastighetens värde (2 mkr). När jag lyssnar på Jan och Caroline rekommenderas investeringar i indexfonder - alternativt en nischad fond mot investment, småbolag eller utöka i Ny Teknik.

Bör jag, tycker ni:

1. Belåna fastigheten och investera i ISK eller annat på börsen?
  2. Investera i en fastighet till i syfte att hyra ut. Banken beviljar lån på upp till 4 mkr för detta och en marknad finns för privatuthyrning där vi bor.
  3. Fortsätta som nu med månadsspar.
  4. Annat alternativ?

Jag hoppas kunna få goda råd, dåd och tankar i den här tråden.
Tack på förhand!
/Oskar

Alternativ 1, belåna för att investera i indexfonder är väl en möjlighet om du vet att du klarar av räntekostnaderna. Aktiefonder → Sparhorisont på minst 10 år. Hur står du dig om det någon gång inom en tioårsperiod händer att räntan stiger till 3% eller ränteavdraget kraftigt minskas/avskaffas samtidigt som börsen vänder neråt? Hur skulle du må om det hände? Om belåningen riskerar att stoppa dig från att konsumera upp till den levnadsstandard du vill ha eller gör dig orolig är det nog inte värt det.