Hur skulle ni göra om det är frågan om 2 gemensamma barn och 1 särkullbarn?
Jag skulle ge de exakt lika mycket, hur tänker ni?
Det beror på hur länge särkullbarnet har varit med i bilden. Och hur stort förskottet är. Och hur biologiska barnen ser på det. Och relationen till de olika barnen (exv har särkullbarnet kanske hjälpt till mycket med praktiska saker medans de biologiska barnen inte gjort något alls)
Exempel 1
Du har 1 miljon i tillgångar och ger bort 100k till alla barn som har vuxit upp som syskon.
Exempel 2
Du har 10mnkr och ger bort 3mnkr till varje barn och särkullbarnet har bara varit med senaste två åren.
Mitt svar skiljer sig beroende på om det liknar exempel 1 eller exempel 2.
(Jag är medveten om att flera här tycker att barn ska vara nöjda med vad de får och de är varje persons rätt att göra vad man vill med sina egna pengar, bortsätt arvsrätten. Dock skulle jag själv känna ett litet svek om någon av mina föräldrar gav bort halva sin förmögenhet till någon utomstående. Under förutsättningen att man har en bra relation såklart)
Skulle ge särkullsbarnet mer pengar, bara för att skapa långsiktigt drama i familjen.
Skämtosido, så skulle jag ge dom lika mycket, om jag nu valt att ta mig an någon annans barn.
Men det är dina pengar, du gör som du vill, med all rätt.
Kommer särkullbarnets andra förälder också ge förskott? Det kan spela in.
Vad tänker helsyskonens andra förälder?
Följ magkänslan men var öppen om resonemangen.
Jag skulle i normalfallet ge alla men kan också föreställa mig scenarion där jag inte skulle ge bägge. Det skulle framför allt hänga på om barnen har väldigt olika ekonomiska förutsättningar, om tex särkullbarnen redan har fått stora sparanden.
Hur du än bestämmer dig för att göra så var noga med dokumentationen inför den dag det är dags för efterlevande att hantera bouppteckning och arvsskifte.
Vi har 2 gemensamma barn och min fru har ett barn sen tidigare, men jag har känt barnet sen hen var 4. Så ja, att alle 3 får lika mycket i förskott känns rätt i mina ögon
.
Bra påminnelse om att dokumentera alla förskottsbetalning at. På vilket sätt skulle ni dokumentera detta och hur skall det förvaras? En kopia till varje barn kanske?
Dina biologiska barn kommer att vara dödsbodelägare efter dig, så en kopia till varje barn är en bra start.
Gåvor som inkräktar på laglotten kan vara problematiskt.
Om gåvan är lika stor till alla 3 barnen kommer det inte att inkräkta på laglotten i detta fall.
Ja, det vore bra om TS önskan är att alla barnen skall behandlas lika även vid olika scenarion av dödsfall.
Sedan finns annat att fundera över såsom förmånstagare till pensionsförsäkringar och tjänstepension.