Bil - sälja, behålla eller byta

Hej!

För ett år sedan köpte jag en volvo V60 årsmodell 2013 för 104.000 kr. Den hade då gått ca 17.500 mil, ny kamrem. Jag bor i en mindre stad och kan ta tåget till arbetet de dagar jag inte arbetar hemifrån. Enda anledningen till bil är egentligen att jag och sonen ska kunna ta oss till mina föräldrar på helgerna. Eftersom jag är ensamstående på heltid är det mina föräldrar som kan stötta lite med avlastning på helgen. Hade tidigare en gammal Renault Megane från 2008 men eftersom mina föräldrar bor på landet och det är mycket vilt ute på vägarna så ville jag ha en säkrare bil. Skatten ligger på ca 1000 kr/år och försäkringen ca 250 kr/månad.

Känns lite onödigt med bil eftersom den står så mycket men samtidigt kommer jag inte till mina föräldrar utan bil eftersom där inte går någon kollektivtrafik till dem. Bilpool verkar inte finnas här annars hade det ju kunnat vara ett alternativ.

Ska jag sälja, behålla eller byta till någon annan bil? Tips?

• Har du billån?
  • Hur stor är bil/transport i total månadskostnad fördelat på din nettoinkomst?

En bil måste smaka mer än vad den kostar för att det ska vara värt det. Känner du att bilens totala kostnader är på smärtgränsen för vad din ekonomi klarar av eller för vad du tycker är värt? Vad är alternativkostnaden – inte bara i pengar utan även i tid och bekvämlighet – om du inte har en bil, till exempel när du ska besöka dina föräldrar? Behöver du pengarna från en bilförsäljning till något bättre/viktigare?

Om du vill ha bil och ekonomin tillåter så behåll. Låter som en helt rimlig bil.

2 gillningar