En bil I familjen

Hej,

Vi har två bilar i vårt hushåll, Opel Astra från 2016 som är skuldfri och kört 11000mil samt en Leon phev från 2021 som har en skuld på ca 230 000 kronor, vi amorterar ca 5500 per månad.

I vår familj är vi 2 vuxna och ett barn på 8 år.
Min sambo kommer att börja studera deltid, i och med det så kommer hennes inkomst att bli mindre än tidigare.

Jag har flexibelt jobb och kan jobba på distans hur mycket jag bara vill samt ta bussen in till stan vid eventuella kontorsdagar.

Nu har vi tänkt sälja bilen som har skulden och således bli av med amorteringsraten gällande den för att vi ska ekonomiskt få det lättare.

Vill ännu tillägga att vi bor ute på landsbygden .

Nu vill jag fråga er om ni tycker vi har rätt tankegång och om någon vill dela sina egna erfarenheter av att ha en bil i familjen och hur man klarar av det i landsbygden.

Sälj den.
Vi bor visserligen i en by men trots allt på “landsbyggden”. Det är så skönt att bara ha en bil. Har ni undersökt hur stor era användandegrad är där båda bilarna används samtidigt?

4 gillningar

Hej. Vi har 3 barn med 1 bil. Bor ca 8 km utanför en mellanstor stad. Jag cyklar till jobbet. Barnen går på skolor i området så de cyklar också.

De gånger det har varit svårt att få ihop det så har ”halva” familjen åkt buss eller så har farfar fått sjussa till någon aktivitet.

4 gillningar

Vi har kommit fram till att för det mesta är alltid någon bil på gården… det som kanske mest utmanande är sommartid om vi föräldrar har semester på olika tider att det skulle vara behändigt med en till bil men kanske vi är bortskämda?

Man kan ju isånafall alltid hyra eller leasa för en eller två månader.

Om det krisar på sommaren med en bil så kan ni skaffa en enkel billig motorcykel.

Tror ni gör rätt att tänka över detta, bilar kostar mycket pengar. Vi gjorde oss nyligen av med vår andrabil. Visserligen bor vi inte på landet men användandet var ungefär som du beskriver. Kamske går det att köpa en elcykel eller moped för de där sällangångerna som det behövs ett färdmedel till.

Är ni säkra på att det är den modernaste bilen ni vill göra er av med? Förstår poängen med att bli av med lånet men det borde väl kunna minskas rätt mycket annars genom att sälja den andra bilen i stället. Beror givetvis på er övriga ekonomi och användning av bilen.

Hur ska ni göra när pluggandet är klart, ska ni ha 2 bilar igen då?

Om ni inte tänkt byta bil hade jag bara ställt av den ena. Då har ni flexibilitet om behovet ändras, bilen går sönder osv.

Det är väl en väldigt förenklad bild att gå rakt på “det är skönare att ha en bil”? Bil har man för att underlätta sin vardag. Du går rakt på att det skulle vara tvärt om. Det är klart att har man bara behov av en bil så medför det en del merarbete att ha 4. Men att ha två vid behov av två lär ju knappast försköna vardagen.

Frågar man en miljöpartist i majorna som lever hela sitt liv i kvarteret endast runtcyklande med låcykel så tycker de det är skönt att inte ha en bil alls. Jag hade gärna skjutit mig.

Min erfarenhet är att det helt beror på om du måste hålla tider, vad cykel-möjligheterna är och hur bussmöjligheterna är.

Jag bodde en bra bit ut i intet som barn och vi klarade oss bra med en minibuss och traktorn men då jobbade farsan som akut-reparatör för jordbruksgrejer samt vår/höst bonde och morsan var lärare i den lokala skolan (5 minuter med cykel som tur var).

Den månatliga resan till närmsta by med ett hemköp var ju det mest spännande som hände men det var inte en dålig uppväxt.

Ställ av bilen en månad och testa.

Alla bilar strular ibland någon eller många dagar. Vi har mycket länge haft en “reservbil” i drift eller som man kan ställa på bums! som bara körs då vardagsbilen är på lagning eller strular.
Att kunna åka och köpa ett nytt batteri mm på biltema eller någon del man glömt är guld värt förutom nyttan om vardagsbilen också behövs samtidigt vilket händer.
Den bilen kan vara äldre och billig. Den näst sista hade vi så i ca 7 år och körde ca 200 mil per år max. Den gav jag bort pga för många småfel och besiktningsproblem till sist.
Kostnaden blir låg ca 1500 per år för trafik.
Värdeminskning säg 2000 per år
besiktning 500.
Skatt 1500 ?
Service och reparationer. Gjorde service hemma. Bytte olja och filter vart annat år typ !. Reparationer bero på tur och otur och bilmärke mm. mellan 0 och för mycket :frowning: .

Man bör köra reservbilen några mil minst några gånger per månad så att den håller sig fungerande.