Hej! Har ett par bilfrågor jag skulle vilja få bollat lite. Min fru har nyligen tagit körkort och vi diskuterar nu om vi ska gå från en till två bilar och isåfall vad vi ska ha som andrabil. Vi har idag en Opel Astra halvkombi av årsmodell 2011 med 15500 mil på mätaren. Vi har under en tid försökt få barn och har haft som plan att sälja Opeln och köpa en kombi när barnet väl kommer. Graviditeten har dock låtit vänta på sig men nu verkar det äntligen vara dags! Beräknat datum i december.
Största fördelen med att ha två bilar är bekvämlighet, hittills har vi ju klarat oss med en bil. Vi bor i en mindre tätort och har ca 20 minuters gångväg till närmsta busshållplats. Jag skulle ha möjlighet att busspendla till jobbet på vinterhalvåret och cykla som sommaren. Min fru byter jobb i augusti och får då gångavstånd. Det går väldigt få bussar på kvällar och helger så om man ska någonstans på dessa tider så är det bil som gäller. Detsamma gäller om vi ska besöka nära och kära. Jag räknar med att Astran skulle kosta ca 2500 kr/månad inkl bensin men exkl värdeminskning att behålla. Busskort ligger på 7-800 kr/månad. Min fru hävdar att hon kan tänka sig lägga mellanskillnaden för bekvämlighetens skull och att hon länge och gärna velat ha en egen bil. Hur hade ni gjort? Jag lutar nog åt att prova på att ha två bilar.
Om vi antar att vi landar i två bilar, hade ni behållit Astran? Den är värd ca 35000 kr i nuvarande skick och duger gott som andrabil, men jag är irriterad över alla småfel jag behövt åtgärda. Har lagt ut ca 30000 kr de tre senaste åren på service och reparationer, framför allt av kylsystem och bränsleinblandningen. Den behöver ytterligare ca 10 kkr för byte av hjullager och bromsar ifall vi ska behålla den samt 7 nya däck för 10 kkr, grovt räknat. Det är väl störta argumentet för att byta till något annat, att få något pålitligare. Fördelen med att behålla den är att jag vet vad som är gjort, att den är servad som den ska samt att den har många funktioner som vi uppskattar, såsom bra halv- och helljus, dragkrok, parkeringsvarnare och aux-ingång. Har hört att det alltid är en förlustaffär att byta bil så vad hade ni gjort? Jag har inga pengar att lägga emellan så budget för en ny andrabil blir max 55 000 kr.
Det ska tilläggas att jag gärna överanalyserar saker…
Det här är ovärderligt oavsett prisklass på en bil. Speciellt om man som du vet hur mycket som lagts ner på bilen i närtid.
Mycket brukar ge upp på bilar runt 15K mil och nu har du alltså fått flera jobbiga moment ur vägen. Att sälja den med vetskapen om vad som är bytt nu är rent ekonomiskt som att sälja aktier mitt i ett börsras
Man ska däremot vara nervös över bilar med det miltalet som inte bytt någonting de senaste åren, såvida de inte är nya. Eller en Toyota
Ja, Personligen skulle jag inte valt en Astra 2011 för att behålla länge, det är andra årsmodellen och då har den inte hunnit utvecklas och förfinas och blivit av med småfel som alltid kommer på helt nya modeller, utan skulle ha valt en 2014 istället.
MEN nu är det som det är.
Värdeminskning är inget man ska bry sig om på en så gammal bil.
Det blir sannolikt mycket billigare att renovera det som är kvar på Astran som behöver förnyas, än att ersätta den med en ny bil, DE pengarna som sparas där kan läggas på att köpa en bil till.
Så har “vi” i familjen alltid gjort sedan 1976, och aldrig ångrade vi de pengar vi la ner på att renovera den bil vi redan hade.
Och Astran har en punkt som ingen annan bil i de aktuella prisklasserna - förutom en Astra till - kan erbjuda - Krocksäkerhet…
En av de säkraste bilar som överhuvudtaget finns, baserat på verkliga olyckor, även i jämförelse med mycket nyare bilar.
Även när det gäller viltolyckor, tack vare ett tak med en extra tvärgående balk bakom vindrutan som de flesta andra bilar saknar, Astran utvecklades när många från Saab arbetade för Opel, men Saab hade inte en sådan extra balk där.
Den har också en typ av nackstöd för skydd mot nackskador som annars endast hittades i Mercedes och BMW och Opels egen special från 1995 som gör att pedalerna lossnar i en kraftig krock för att förhindra benskador.
Den är tyngre än alla sina konkurrenter och det beror på att det finns mycket stål under ytan, även bak, där de flesta bilar inte har mycket att sätta emot eftersom det inte sker några krocktester där så de flesta tillverkare fuskar genom att spara in på förstärkningar där för att hålla viken ner och göra tillverkningen billigare - Dock inte Opel.
Jag tycker mer att man ska göra som man känner för och inte alltid vara så förnuftig.
Jag har en äldre bil i sommarstugan som egentligen är helt onödig och kostar några hundra i månaden för att rulla knappt hundra mil om året…men jag tycker att den är bra att köra skräp med.
Själv skär jag ner på hur mkt jag äger, snarare än ökar, och har gått från 2 egna bilar, till en egen och en tjänstebil, till bara en egen bil, och denna månaden ska jag sälja denna och försöka klara mig helt utan. Vi är en familj på fem som ska flytta till en storstad, så vi ska testa om det går. Bilar är mkt dyrare än man tror, kolla tex dagens DI.
Poäng två - när man är föräldraledig har man mindre pengar och mindre bilbehov, så jag skulle absolut inte skaffa andrabil just nu utan istället vänta till när föräldraledigheten är över.
Slutligen, man måste inte ha en kombi för att man har barn. Vi klarade oss på en audi A3 genom att välja en kompakt hopfällbar barnvagn, och packa noga, tex när vi åkte 5 på fjällsemester i A3:an.
Hej,
Tack för era svar. Det var första gången jag gjorde en egen tråd och jag kan konstatera att det här forumet verkligen är hjälpsamt!
Saker har en förmåga att bli så som min fru vill så det slutar säkert i att vi har två bilar och konsensus verkar vara att behålla Astran, även om det kanske inte är de perfekta andrabilen. Om vi i framtiden märker att den bara står så får vi väl sälja den då helt enkelt. Fast man vänjer sig nog snabb med bekvämligheten i två bilar…
Klart ni ska ha två bilar. Skönt för frugan att inte vara låst hemma under föräldraledigheten. Det verkligt stora behovet av två bilar kommer när barnet börjar dagis om ett år ca.
Då ringer dom från dagis och säger att lilla Nisse är sjuk och ni måste hämta omedelbart. Med två bilar kan man göra som vi gjorde en gång i tiden. Jag började jobba tidigt och slutade tidigare. Frun började senare och kom hem senare. På så sätt kunde vi korta ned dagarna på dagis.