Vi planerar en resa som utgår från Örebro och sedan är ett par dagar runt Geiranger. Vi har väldigt löst planerat att åka väg 15 (omtalad) för att se Dalsnibba, djupvatn, Geiranger, Trollstigen, trollväggen etc. Även vandra (kort) någon dag runt Geiranger och få uppleva naturen lite. Jag tar gärna emot förslag på allt möjligt: saker att se, vägar att åka, mat/ställen att äta på, ställen att sova på osv. Eftersom rutten inte är satt gör det inget för någon timmes omväg men åker inte förbi exempelvis Oslo eller Lofoten.
Resan planeras att göras i en V60 och tanken är att inte tälta och inte sova i bilen. Vi åker förövrigt i början av juni i hopp om färre andra turister!
På vägen mellan trollväggen och Geiranger (närmare trollväggen om jag minns rätt) odlas det helt fantastiska jordgubbar. Det finns både självplock och försäljning utefter vägkanten. Missa inte dessa!
Själva staden Geiranger skulle jag hålla mig lite avvaktande till. Otroligt vacker, men det förtogs av två enorma kryssare som stod och brände olja, medan turister bussades omkring i staden. Dalen blev som en kittel och det stank verkligen (speciellt när man kom från den rena luften på fjället). Kan man säkra någon dag när kryssarna inte står för ankar hade jag valt att besöka då.
Vi körde en resa för ett par år sedan och kom söderifrån mot geiranger via Bergen. Innan det stoppet så besökte vi Besseggen och bodde över en natt. Besseggen – Wikipedia.
En helt sjuk vandring som går längst med bergskammen och där utsikten var helt fantastisk.
Är man lite höjdrädd så rekommenderar jag att man först åker ut med båt och startar från det hållet för då vandrar man uppåt. Man kan också gå via campingen åt andra hållet, men då är det nedför vid vissa ganska branta partier.
Detta verkar ashäftigt! Stort tack, hur komplex och tidskrävande är vandringen i övrigt? Räcker det med ”normala” vandringsskor, lite mellanmål och vatten?
Är vädret bra så går det fint med lättare trailskor och inte kängor skulle jag tro. Vi körde med vandringskängor och det blev lite varmt och bitvis lite för mycket, men funkade ändå bra.
Till käk hade vi bara mackor och smått, men ändå så man kunde ta sig en liten bit då och då samt vatten regelbundet.
Vad jag vill minnas så fyllde vi på vid både bäckar och den större sjön som man går förbi på vägen upp, runt halvvägs och hade bara varsin 1/2 litersflaskor, så det gick bra.