Ville skriva ett litet ode till Rika Tillsammans. För några år sedan var jag nyexaminerad inom ett vårdyrke och hade en stadig, deprimerande lönekarriär framför mig där jag i princip kunde räkna ut vad jag skulle tjäna resten av livet. Jag har alltid varit dålig på att hålla i pengar även om jag hade sparat ihop några tio tusen kronor under studietiden. Några vänner tipsade mig om podden och den ändrade helt mitt synsätt. Det skulle vara snålt att beskriva det som att den ändrade mitt synsätt kring pengar, för egentligen så gjorde den att jag tog mig en rejäl funderare på hur jag egentligen ville ha saker.
Några år senare har jag och min sambo köpt en bostadsrätt för pengar vi sparat ihop helt på helt egen hand. Har sparat 99% på LYSA och 1% allsköns lotterigrejer som krypto och IPO för att hålla min uppmärksamhet borta från LYSA. Vi är i princip de enda i våra familjer som äger sitt boende. Jag har också sagt upp mig från mitt jobb och har gått till en annan arbetsgivare där jag tjänar på gränsen till statlig skatt. Jag har vid sidan av detta även startat ett aktiebolag där jag kommer kunna fakturera för konsultarbete samt egen verksamhet, även om starten är lite trög.
Förutsättningarna för mitt liv har alltså helt förändrats tack vare att jag provlyssnade på ett avsnitt av podden för några år sedan. Helt otroligt egentligen!
Men vad gör jag nu? Hur tar jag reda på det?
Jag har räknat lite på vad jag verkar få ut i pension och har kommit fram till att om jag vill få ut 30tkr/mån så gör jag bäst i att ha ett eget sparande på 2500kr/mån på LYSA.
Men resten av mitt sparande då? Vad ska jag spara till? Vad sparar man till utöver bostad och pension? Är kanske ute mer efter inspiration och tips på hur beslutsprocessen ska gå till än definitiva svar.
Jag är inte intresserad av att maxa mitt sparande. Jag vill äntligen kunna köpa med mig take-away-kaffe och skippa matlådorna om jag vill. Men jag vill hitta en ny riktning i mitt sparande. Det enda jag vet är att jag gärna kryddar mitt sparande med annat än bara passiva fonder (men inget crazy, jag lovar).
Hit me!