Rika Tillsammans changed my life - men vad gör jag nu?

Ville skriva ett litet ode till Rika Tillsammans. För några år sedan var jag nyexaminerad inom ett vårdyrke och hade en stadig, deprimerande lönekarriär framför mig där jag i princip kunde räkna ut vad jag skulle tjäna resten av livet. Jag har alltid varit dålig på att hålla i pengar även om jag hade sparat ihop några tio tusen kronor under studietiden. Några vänner tipsade mig om podden och den ändrade helt mitt synsätt. Det skulle vara snålt att beskriva det som att den ändrade mitt synsätt kring pengar, för egentligen så gjorde den att jag tog mig en rejäl funderare på hur jag egentligen ville ha saker.

Några år senare har jag och min sambo köpt en bostadsrätt för pengar vi sparat ihop helt på helt egen hand. Har sparat 99% på LYSA och 1% allsköns lotterigrejer som krypto och IPO för att hålla min uppmärksamhet borta från LYSA. Vi är i princip de enda i våra familjer som äger sitt boende. Jag har också sagt upp mig från mitt jobb och har gått till en annan arbetsgivare där jag tjänar på gränsen till statlig skatt. Jag har vid sidan av detta även startat ett aktiebolag där jag kommer kunna fakturera för konsultarbete samt egen verksamhet, även om starten är lite trög.

Förutsättningarna för mitt liv har alltså helt förändrats tack vare att jag provlyssnade på ett avsnitt av podden för några år sedan. Helt otroligt egentligen!

Men vad gör jag nu? Hur tar jag reda på det?

Jag har räknat lite på vad jag verkar få ut i pension och har kommit fram till att om jag vill få ut 30tkr/mån så gör jag bäst i att ha ett eget sparande på 2500kr/mån på LYSA.

Men resten av mitt sparande då? Vad ska jag spara till? Vad sparar man till utöver bostad och pension? Är kanske ute mer efter inspiration och tips på hur beslutsprocessen ska gå till än definitiva svar.

Jag är inte intresserad av att maxa mitt sparande. Jag vill äntligen kunna köpa med mig take-away-kaffe och skippa matlådorna om jag vill. Men jag vill hitta en ny riktning i mitt sparande. Det enda jag vet är att jag gärna kryddar mitt sparande med annat än bara passiva fonder (men inget crazy, jag lovar).

Hit me!

23 gillningar

Grattis, Här har du nästa nivå av livsfilosofisk fråga som få är unnade.

Jag antar du förenklat har två val.

• Fortsätt spara
    Pga alla anledningar man kan önska större reserv. FIRE, semiFIRE, gå ner i arbetstid, buffert för dåliga tider (sjukdom, krig, arbetslöshet), investera nya pengar i högrisk (för skojs skull), dyrare bostad etc

• spara mindre eller inte alls
    Jobba upp konsumtionen på det som du värderar i livet. En hobby, din sambo, donationer, starta nya företag, allmän konsumtion som tex äta mer ute etc

Det är upp till dig nu att hitta vad din TID är värd och hur den ska spenderas.

6 gillningar

Först och främst, bra jobbat!
Men sen vad du ska spara till nu vet bara du.
Vad är viktigt för dig? Gillar du att resa så finns det inga gränser för hur mycket pengar du kan göra av mig. Vad sägs om en vecka till Antarktis för att kolla på pingviner? Kostnad 200 000 !

Har du inte barn än kan jag lova dig att den dagen du eventuellt vill/kan ha barn så finns det mycket roliga och mindre roliga saker att lägga pengarna på. Plus att du skall då spara till deras framtid.

När du går i pension kanske du vill ha en liten stuga ute på en ö någonstans där du kan bo på sommarhalvåret.
Eller vill du bo utomlands?
Elller vill du spara för att ge till andra mer behövande (som alla offer i Ukraina nu).

3 gillningar

Grattis!
Bra jobbat!

Ideer till sparande.
Bostad.
Pension.
Sjukpension.
Fire
Barn
Sommarställe
Fordon
Skog
Välgörenhet
Miljömvänligt värmesystem till hus.

1 gillning

Vet inte vilken ålder eller övrig status du har när det gäller hus/familj m.m. Men vad jag personligen tycker är bra att spara till och som aldrig kan bli för mycket det är att kunna styra sin egen tid. Dvs att kunna gå ner i arbetstid eller i bästa fall sluta sitt jobb i förtid för att kunna njuta av fler friska år innan pensionen. Alltså kunna själv ta kontrollen över sitt liv utan att vara beroende av en arbetsgivare - en skön upplevelse.

4 gillningar

Grattis till vad du/ni hittills uppnått!
Jag har ett ”diffust mål”sparande som jag gett namnet Frihetskapital. Nu utgår jag ifrån att du är betydligt yngre och kanske inte har barn, alt små barn. Mina barn är unga vuxna. De är alla tre studenter och framtiden för dem ser ljus ut. De kommer säkert klara sig bra ekonomiskt också. Så det viktigaste för mig är att kunna samla dem några gånger om året och få umgås. Jag vill kunna bjuda dem på gemensamma upplevelser där vi skapar minnen att kunna se tillbaka på. När mina ”grundbehov” är tillgodosedda är det främst familjeumgänge jag vill spendera på.

9 gillningar

Tid är dyrt, och för att slippa sälja din tid till arbetgivare eller uppdragsgivare krävs ett sparkapital.

2 gillningar

Många bra tips här på vad man kan spara till. De vanligaste sparmålen är nog bostad, barn, fordon, sluta jobba/jobba mindre/jobba med vad man vill.

Något som jag sparar till är t.ex bostad och att kunna höja min livskvalitet (enligt mig t.ex kunna resa mer, vara ledig mer från jobbet, äta mer ute på restaurang och bo på hotell).

1 gillning

Grattis! Enkelt, ett hus till :grinning:, vid Medelhavet så klart.

1 gillning

Strongt jobbat!
Vad gäller beslutsprocessen framåt tänker jag att det då kan vara läge att korka upp en flaska bubbel och fira, och I samband med det reflektera med en vän vad det är du faktiskt vill. Skriv ner några frågor som kan hjälpa dig på vägen och verkligen gräv ner dig i dem tänker jag. Exempel på frågor:
Var vill jag vara om 10 år?
När jag är 85 år, vad för erfarenheter ser jag tillbaka på med ett leende på läpparna?
Var vill jag bo?
När är jag som lyckligast?
Vem/vilka vill jag dela mitt liv med? (och det motsatta)
Vad ger mig energi och syns det på mitt kontoutdrag?
Du kan också kanske ge ditt kontoutdrag till en vän och be hen beskriva vad du värdesätter utifrån det, kan nog ge intressanta insikter!

7 gillningar

Precis, det är de två större alternativen. Som jag skrev så vill jag gärna utöka min konsumtion lite, utan att för den delen drabbas av allt för stor livsstilsinflation. Skänkte lite pengar till Ukraina nu och det skulle kännas bra att fortsätta göra så.

Skulle nog också vilja utöka min buffert. Utöver det placera lite mer med högre risk (småbolag, investmentbolag, Coeli och börsnoteringar).

Det är resten som är svårt, som du skriver: vad min tid är värd och hur den ska spenderas. Skulle kanske vilja bo större om vi får fler barn, men trivs ganska bra och där vi bor är det otroligt mycket pengar som ska till för att kunna köpa exempelvis ett radhus. Kanske en sommarstuga vore trevligt…

Jag skulle Verkligen vilja resa. Har knapp varit i resten av Europa (aldrig varit i Italien, Frankrike, östra europa). Men just nu är vårt barn så litet att det är svårt att besöka dessa städer på det sättet jag skulle vilja så det kanske får bli om några år när hon kan uppskatta den typen av resor. Får även spara eventuella pingvinresor till henne!

Vill under inga omständigheter bo utomlands. Tycker Sverige är så trevligt med årstiderna, men det innebär ju också att en stuga inte skulle vara helt dumt. Dessutom är ju det något som hela familjen kan tycka är trevligt.

2 gillningar

Kan klargöra lite! Vi har just köpt en första bostad och det kan vara så att vi kommer utöka familjen. Vi har dock en romatiserad bild av att barnen i så fall kan dela rum och våningssäng. Vi trivs väldigt bra i vår lägenhet och område!

Alltså det kanske låter konstigt men jag vill verkligen inte sluta mitt jobb i förtid. Jag tycker väldigt mycket om det jag gör och kommer nog vilja göra det tills jag hamnar på ålderdomshem. Däremot är det viktigt för mig att kunna styra min tid. Mitt nuvarande jobb innebär mycket flexibilitet. Dessutom kommer jag med tiden bygga upp ett kapital i eget bolag så att jag kan ta ut lön även om jag exempelvis vill jobba mindre några månader.

Men på tal om att njuta av av friska år så har jag investerat i mig själv genom att träna på dagtid, tre gånger i veckan. På så sätt går det inte ut över mitt familjeliv så mycket och jag håller mig frisk. Dessutom är det riktigt trevligt att gå upp på morgonen och det första dagen innehåller (efter morgonstöket) är något som jag bara gör för min egen skull. Rekommenderas!

3 gillningar

Det där lät riktigt trevligt. Vårt barn är i småbarnsåren men det är riktigt trevligt att kunna hämta henne “tidigt” för att kunna hitta på något. Vi har ett sparande till henne som gör att hon kommer ha en del till exempelvis insats eller något annat viktigt. För mig är det viktigt att mina barn inte får pengar som egentligen kan täcka en “hel” insats för att jag har verkligen uppskattat att behöva lära mig ekonomi på egen hand även om jag hade ett mycket sent uppvaknande (runt 30år). Men det lät otroligt trevligt att kunna bygga upp ett kapital så att man kan samla och bjuda på gemensamma upplevelser! Något jag ska ta med mig!

Får i så fall börja med att åka dit och reka!

Det är just det där som är så lurigt. För mig blir det nästan som ett lyxproblem. Mitt liv är så mycket bättre redan än vad jag hade kunnat hoppas på. Så det blir svårt att tänka ut vad “nästa” steg skulle vara.

Men ett första steg är att jag vill behålla den situation jag har nu, där jag kan styra över min arbetstid så pass mycket att jag verkligen kan ha tid för min familj. Jag har ofta möjligheten att exempelvis inte alls jobba på fredagar eller jobba hemifrån, vilket gör att man kan åka på en utflykt eller så (har dock upptäckt att min dotter absolut inte orkar med sådana upptåg efter en vecka på förskolan). Men principen är sann.

1 gillning

Tack för alla bidrag. Saker som jag spontant kommer ta med mig:

• Större buffert
  • Tillåta mig att konsumera mer, men inte på någon galen nivå.
  • Fortsätta spara till pensionen (2500kr/mån som tillsammans med min pension blir runt 30k/mån)
  • En större andel tråkigt sparande (LYSA) till exempelvis sommarstuga eller hus/radhus (det senare känns omöjligt men det sa jag för några år sen om att köpa en lägenhet)
  • En mindre andel roligt sparande
  • Eventuellt upprätta någon form av sparande till resor och semester (kanske då tillsammans med sambon då vi har gemensam ekonomi)
1 gillning

Hej…

Med 2 föräldrar som besökt samtliga 195 av världens länder (ja det är faktiskt sant) så fick jag naturligtvis följa med på en hel del resor som liten (flög till Venezuela från Sverige när jag var 3v gammal t.ex.)
Detta är jag enormt tacksam för och naturligtvis något som jag fortsatt med mina egna barn (som idag bara är 3 & 5 år gamla, och med covid senaste 2 åren har det varit svårare). Men annars tycker jag inte man skall se ens barn som denna massiva bromskloss för att resa.
Ni kanske kan få barnvakt en helg och åka iväg tillsammans med sin partner?
Du kanske kan resa med någon vän? Vissa resor kan till och med göras helt själv.

Men det finns också så mycket att göra med barn som inte bara är vattenland och annat.
I länder som Spanien och Italien får barnen på ett helt annat sätt följa med föräldrarna på saker de vill göra, vilket också visar barnen att andra barn faktiskt kan sitta ner och äta en trevlig middag på restaurang utan att springa runt, eller heller sitta och kolla på plattor hela tiden.

Alltså detta låter ju ändå inte så dumt. Klart jag skulle kunna resa med barn! Är inspirerad!

Tror att jag jämför med hur jag har rest tidigare och då är jag ute och går i princip hela dagarna för att titta på saker. Eller så åker jag iväg och vandrar. Det är klart att det kan bli mindre av den varan, men det hindrar ju verkligen inte från att åka ner till Italien och knata runt. Mitt friluftsliv har ju bara blivit bättre sedan jag fick barn även om jag inte kan vara ute och vandra längre sträckor en hel helg. Annorlunda, men bättre. Hon har ju faktiskt älskat när vi åker till andra städer i Sverige och hon får se något annat. Florens kanske inte är så dumt…

Håller med, så många år har man inte att göra resor och upplevelser med sina barn.
Både för sig själv och dom.
Uppleva världen tillsammans, man får ju tänka in dom i planeringen så klart. Saker som passar för barnen, saker som passar för båda primärt. Men även saker för dom vuxna som barnen iaf kan följa med på.