Klantade mig på väg hem fr jobbet. Lyckades smälla upp bildörren i ansiktet så en flisa gick på ena framtanden i överkäken plus fläskläpp ![]()
![]()
![]()
Bildörren oskadd trots allt … men måste kolla upp med tandläkare vad som behöver göras. Ska självklart meddela arbetsgivare men funderar om nån annan varit med om liknande? Hur skedde ev skadereglering eller fick du stå alla kostnader själv?
Kör guiden?
Samt försäkringskassan för tandläkare kostnader,
På väg hem från jobbet? Alltså utanför arbetstid eller? Står arbetsgivare för såna olyckor?
Ja som tidigare sagt, kolla om den försäkring du har via jobbet täcker även resor till och från. Ibland gör de det, ibland inte. Kan också bero på om du gjorde någon avstickare eller inte vad jag förstått.
Om inte den täcker kan du anmäla till ditt privata försäkringsbolag om du har en olycksfallsförsäkring. Om inte kan du kolla med hemförsäkringen om den kan täcka.
Annars får du betala själv och får då den vanliga ersättningen som man alltid får via försäkringskassan när man kommer upp i högkostnadsskyddet.
Boka tid till tandläkare snabbt för akut undersökning så att inte något blir värre. Försäkringsbolagen vill även ha ett kostnadsförslag. Spara kvitton från akutbesöket. Dessa kan du senare lämna till försäkringsbolaget om de godkänner. Vänta sedan med ytterligare besök tills du får svar från försäkringsbolagen om vad som gäller. En del godkänner att behandlingen påbörjas innan de tagit beslut, andra inte.
Ses som arbetsplatsolycka om olyckan sker till/från arbetet.
Lagtexten i fråga,
Olycksfall vid färd till eller från arbetsstället räknas som olycksfall i arbetet, om färden föranleddes av och stod i nära samband med arbetet.
Ja - hos oss inkluderas även resorna ToR jobbet. Vet folk som cyklat omkull och kraschat kropp och glasögon. Vad jag funderar kring gällande mitt case är om tänder ev är exkluderade och om någon haft likvärdig händelse och hur den då har reglerats.
Tack för tips! Ska höra med vår HRavdelning på måndag samt boka tandis för kontroll!