Påkörd av lastbil

Jag blev påkörd av en lastbil när jag cyklade. Kom nog undan lindrigt med bara två kotor trasigt i ryggen.

Nu behöver jag full koll på mina ersättningar när hälsan långsamt kommer tillbaka. Någon som använt sig av https://www.folketsombud.se/

Jag har det inte, men hela sidan ger mig en dålig känsla. Just det här med gratis och tjo och tjim låter som att de vill plocka en på procent av ersättningen istället. Att kalla det en “tjänst” och sedan i avtalet hänvisa till “kunden” spär på min känsla.

Ta ersättningskraven direkt med ditt försäkringsbolag istället. Det är vad de är till för.

7 gillningar

Hej! Jag är så ledsen för din skull.

Har du polisanmält? Pågår det en rättsprocess?

Anmäl till din olycksfallsförsäkring.

Behöver du advokat så kan du tex anlita https://enklajuridik.se/ och använda dig av hemförsäkringens rättsskydd.

Jag fick direkt känslan av att detta var ett bluff-inlägg då innehållet är minst sagt “ledande” för att generera tryck på en viss sajt när folk tänker "åhåå kan det finnas mer pengar att hämta… " Normalt tar man ju sånt här med sitt försäkringsbolag direkt.¨

/

1 gillning

Medhåll. Notera flaggan. :slight_smile:

Hej, lastbilen var inre reggad i sverige. Polisen på plats i Sälen har gjort en polisanmälan. Hade man kört bil är det en enkel saknför då går allt den vägen. Som cyklist är det lite knepigare därför måste jag kolla upp.

Rättsskyddet i hemförsäkringen är bra tips kollar upp.

Menbtack som frågar, flögs till Mora med helikopter och sedan med ambulans till DS där jag varit sesan natten mellan fredag/lördag.

Jag trasig, cykel paj och alla kläder sönderklippta av traumapersonalen. Hjälmen paj så klart.

Inte fejkpost tyvärr även om jag förmodligen hade änglavakt.

Då har den gjort sitt jobb, som tur är!

Tråkigt med olyckan, hoppas du blir bra igen.

Olycksfallsförsäkring ska väl inte vara ett bekymmer ändå?

I sista hand kan du vända dig till Sök ersättning | Brottsoffermyndigheten

Kan vara värt att kolla upp. Men tyvärr får man oftast ingen ersättning vid påkörningsolyckor från brottsoffermyndigheten.

Jag fick det beskedet i samband när min olycka togs upp i domstol för cirka 10 år sen. Men om föraren medvetet hade kört på mig, så kan det ses som mordförsök eller misshandel och då gäller andra regler.

Men regelverk kan uppdateras, så jag rekommenderar att ändå kolla upp det.

använd ingen tjänst, gör det själv och ring till ditt försäkringsbolag etc. Tjänster tar oftast en ganska hög procent och det ända dom gör är att begära in dina journaler och en fullmakt, sen skickar dom detta till försäkringsbolaget. Blir det någon utbetalning tar dom pengarna. Så det kan du göra själv och få hela beloppet istället.

1 gillning

Skönt att höra (på båda sätten). Jag håller tummarna för bra lösning på alltihop. Men som sagt, skippa konstiga försäkringskollartjänster och kolla med ditt eget bolag och därefter brottsoffermyndigheten.

Skönt att hjälmen tog smällen och skallen höll!

Jag var med om skada och då ringde jag till mitt försäkringsbolag som guidade mig exakt vad jag skulle göra. De var väldigt hjälpsamma och fixade allt utan 3:e part.

4 gillningar

Ja. Värt att ansöka överallt.

1 gillning

Jag har haft en försäkring genom idrottsföreningen (i samband med de aktiviteterna) samt en del i LF samt genom fackförbundet.

Vid något tillfälle när jag ringde ena försäkringsbolaget (som hade både den fackliga och idrottsföreningen) konstaterade de att jag kunde få från flera försäkringar samtidigt, då de täckte lite olika. Efter det har jag ringt runt till samtliga av mina bolag för att kolla, när det uppstått något.

Ibland kan ju transport till och från skola och aktiviteter också räknas in i försäkring, har jag fått för mig. Tex att det inte bara är under träning och match, utan även till och från…

Hoppas det ska ordna sig för dig!