Dubbla försäkringar, är det värt det?

Hej!

Det är mitt första inlägg men jag har läst i snart två års tid. Tack för att ni så generöst delar med er av råd och livssituationer. Jag har lärt mig massor!

Nu till min fråga: Jag bytte arbetsgivare i månadsskiftet och passade på att inventera min och makens försäkringar. Jag har alltid haft olyckfsfallsförsäkring samt sjukförsäkring både via gruppavtal som arbetsgivaren och Skandia har erbjudit samt likadana försäkringar via Bliwa och facket.
Nu sitter jag här och funderar, finns det någon mening med att ha dubbla uppsättningar eller är det bättre att bara ha en uppsättning och istället lägga på en större livförsäkring eller sjukkapital, diagnosförsäkring och annat som erbjuds?

Tilläggas bör att jag är den med högst inkomst i hushållet, vi har två minderåriga barn inom äktenskapet, och vi har redan en försäkring som kickar in vid dödsfall av den ena parten så att den andra kan bo kvar i huset (via banken).

Tacksam för era råd i frågan. Hur ska jag tänka kring försäkringarna?

Beror väl på hur mycket “hängslen och livrem” man vill ha

Behöver du så många försäkringar? Jag tänker jämfört med att t.ex. lägga i indexfonder.

Jag kör både lösningen med att banken löser halva bolånet om jag går bort samt att jag har livförsäkring på 4 mill. Känns tryggt om man skulle råka trilla av pinn, sånt händer ju tyvärr. Då vet jag att sambo och barn inte har ekonomiska problem.

2 gillningar

Om försäkringarna har samordningsklausuler kan du drabbas av återkrav. Därför är det viktigt kontrollera försäkringsavtalen.

Du kan läsa mer om det, t ex här

2 gillningar