Hej, fick idag erbjudande att försäkra min Volvo som har några år på nacken för 1126 kr för halvförsäkring 1500 mil via bolaget Bilig. Är det någon som har erfarenhet och kan se haken här? Är cirka halva priset mot länsförsäkringar som jag tidigare tyckte hade rätt ok pris.
Jag slängde ett getöga på ägarstruktur och villkor.
Bilig är en del av Svedea AB som är godkända som försäkringsförmedlare av Finansinspektionen. Försäkringsgivare för våra produkter är HDI Global Specialty SE. HDI Global Specialty SE är ett globalt verksamt sakförsäkringsbolag som bedriver försäkringsverksamhet i egen regi och via agenturföretag. HDI Global Specialty SE ägs av HDI Global SE som ingår i den tyska försäkringskoncernen Talanx AG.
Det torde vara lämpligt att titta lite närmare på Svedea utifrån kundnöjdhet etc, jag har själv ingen erfarenhet av dem.
I Bilig ingår glaslagning, men inte glasbyte. Det byts nämligen alldeles för många rutor i onödan, vilket skapar problem för både plånbok och miljö*. Att vi gjort det valet innebär samtidigt att du som Biligkund får ett lägre pris. Det är alltså bättre på flera sätt att reparera rutan i tid innan den hinner spricka.
Om olyckan ändå är framme, och glasrutan måste bytas på grund av stenskott, har Bilig förmånliga avtal med Ryds Bilglas och Carglass® som du som kund kan ta del av. Att reparera, i stället för att byta glas, är med andra ord bättre både för din ekonomi och för miljön.
Du bör även vara medveten om att glasbyte inte ingår i försäkringen. Så om du ofta råkar ut för stenskott som inte går att laga bör du kanske titta på andra alternativ.