Jag och min flickvän behöver en bil men vi har inte lust att ta ett billån och köpa en, utan vi funderar istället på att leasa en bil. Brum brum.
Jag har kollat runt lite, men är väldigt ny i bil-svängen… Jag är från Stockholm så har ju knappt körkort (jo det har jag faktiskt). Vi söker en billig leasingbil men den ska kunna dra en hästtransport.
Märke spelar ingen roll direkt, bara den är prisvärd och helst under 4 - 5 000 i månanden totalt (med försäkring, service etc etc etc).
Tänk på att leasing är ett av de absolut dyraste (även bekvämaste) sätten att få tillgång till ett fordon på. Så fundera både en och två gånger innan ni slår till.
Vill ni komma billigt undan så är det ju begagnat som gäller!
Köp en gammal Volvo V70 tex.
Lär väl kosta en del för en rejälare leasingbil där ni dessutom behöver lägga till extra för dragkrok.
Du behöver ge lite mer detaljer innan det går att göra en vettig kalkyl, bla följande:
Hur många mil kör ni per år?
Är det max 4-5000 exklusive eller inklusive bränsle?
Hur mycket väger ert hästekipage?
Jag tror att det kan bli svårt att hitta en privatleasingkalkyl under 5000 kr för en större dragbil. Och om 5000 ska inkludera bränslet så är det definitivt inte möjligt.
Asså, det ska vara en stabil bil med sån last, oftast är det ju “skräpbilar” som är billiga att leasa. Dem här riktigt fina pråmarna som exempelvis en mercedes e-klass med luftfjädring är väl rena rånet. 4wd är väl kanske ett behov med, inte skitkul att köra någon småbil med framhjulsdrift varken på landsväg eller på nån lerig väg, speciellt inte med ett släp som väger lika mycket som bilen
Ska ni inte köra så mycket så är väl en beggad “riktig” bil bättre.
Ett ytterligare problem med dina krav vid leasing är att en sådan större dragbil drar mycket bränsle vilket inte i sig gör så mycket om ni kör få mil, men det får den obehagliga sidoeffekten för nya bilar att malus slår till och kan innebära väldigt hög årsskatt. Ett bra exempel är Subaru Forester, en erkänt bra dragbil med fyrhjulsdrift. En ny sådan släpper ut 185g CO2/km och får därför en malusskatt på 11900 kr/år eller 1000 kr/mån de tre första åren. Det är lätt att glömma när man står hos bilhandlarn som “glömmer” nämna detta utan fokuserar på leasingavgift och försäkring.
Varför är ni inte sugna på att ta ett billån? I princip lånar ni ju pengar även när ni leasar. Och det är ju som Guldfeber säger ovan, leasing är generellt det dyraste sättet att ha bil. Såklart går det att hitta erbjudanden etc. som är prisvärda, men om låga kostnader är viktiga är det inte leasing du ska titta på.