Hej,
Jag har förmånen att få 3 månadslöner i bonus utbetalt i februari 2025.
Tjänar ca 46000kr/mån så blir 138000kr i bonus.
Enligt upplägg måste minst 1 månadslön sättas in som tjänstepension.
Så funderar på att välja resterande 2 månadslöner som utbetalning direkt el som tjänstepension?
Någon som har koll vilken skattesats man kan räkna på, då jag 2025 med ord årslön tjänar under 598000, vilket ger 34% preliminärt skatteavdrag på engångsutbetalning men om man räknar med 2 st månadslöner som bonus också, så hamnar jag över 598000kr , vilket ger 54% i skatteavdrag.
Antar att 54% är rätt att ”dra” på båda bonusutbetalningarna eller kan man dra mindre skatt ?
Tack på förhand
Stasskattegränsen för 2025 är 53291 Sek per månad.
All skatt på lön som dras samma år som man tjänar den är prelliminär dvs rätt skatt räknas ut i efterhand året efter.
Dvs slutlig skatt är helt oberoende av om man får klumpsummor eller inte.
Om du inte lever ur hand i mun så är det bara lite ränta du förlorar om dom drar för mycket.
Man brukar kunna få jämkning om man har hyfsat klart för sig vad årets inkomst kommer bli. Då får arbetsgivaren ett jämkningsbeslut att dra skatt efter. Det brukar minska det man får tillbaka året efter pga för mycket prelliminärskatt betald rejält.
OM du räknar med att få lägre pension än statsskattegränsen för pensionär vilken 2025 är hela 61.000 SEK . lönar sig löneväxlingen riktigt bra.
Jag skulle sätta av två månadslöner till växling om jag var du för att få ner statskatten till bara några tusenlappar 2025.
Upp till 8,07 inkomstbasbelopp bör man inte skatteväxla efteraom det påverkar den statliga pensionen.
För 2025 är inkomstbasbeloppet 80600 kr så om du tjänar under 650442 kr under 2025 kan du skippa löneväxling.
Din årslön blir väl 46000 kr * (12+2) = 690000 kr
med två bonusmånader (den sista bonusmånaden måate du ju lönevöxla enligt dealen). Det innebär att du kn överväga att löneväxla ytterligare ca 40000 kr.
Löneväxla bara om du känner att du verkligen vill spara pengarna till pensionen. De blir nämligen låsta. Det är inte heller bra att göra det om din tjänstepension har höga avgifter.
Jag skulle vända på steken.
Om du får pengarna utbetalda, vad är planen med dem? Att spara långsiktigt till pension? Vill du köpa något? Kortsiktigt spar till kommande utgifter?
Skall du spara långsiktigt så kan jag tycka att hävstången med skattefritt sparande är trevlig. Man vet ju inte hur beskattningen ser ut när man går i pension(om man inte redan nu är nära att gå). Så time in market med den skattefria delen som hävstång skulle jag ha gjort för att vara i den lyxiga siuationen att kanske behöva betala statlig skatt när jag går i pension, eller inte om det reformeras tills dess.
Bra fråga och grunden är nog att jag gillar att spara. Sen känner jag att då jag får bonus och jobbat hårt för den, så vill jag kunna unna mig nått, ingen exakt plan ännu dock.
Så kommer nog splitta bonusen för att slippa skatta för mycket i ”onödan”. Lockar alltid mycket att betala in så mycket som möjligt till pension, men ibland måste man unna sig något och leva här och nu också.
Tack för svar
Tack för svaret