Har en lön på lite drygt 100k och kommer i april få en bonus på ca 400k.
Vad jag förstått så betalar min arbetsgivare in 4,5 procent i pension av månadslön upp till 47 625 kronor och på månadslön över 47 625 kronor och upp till 190 500 kronor så betalar arbetsgivaren 30 procent.
I april kommer jag ha en månadslön på över 500k och går därmed långt över taket. Funderar om det är möjligt att istället löneväxla bort överskjutande belopp över taket på 190k för att kunna få 30% extra i pensionsavsättning på hela min månadslön?
Att prata månader blir alltid fel med skatter. Kolla vad det är per år och se hur det ser ut. Du blir alltid skattad per år, aldrig per månad, brytgränserna är alltså baserade på årslön och inte månadslön.
Alla mina bonusar har varit pensionsgrundande. Har man pension via ITP1 eller ITP2 så ska bonus rapporteras som bruttolön (dock med 3 årssnitt i ITP2).
De är inte tjänstepensionsgrundande för att jag tjänar för mycket under en specifik månad. Tänker att jag kan få tjänstepensionsavsättning om jag löneväxlar.
Du kommer inte runt det via löneväxling.
Vid löneväxling så påverkas inte grundavsättningen till pension.
Dvs har du lön på 55 tkr och löneväxling 5 tkr (brytpunkt 50 tkr för enkelhetensskull)
Så sätts 30% av 5 tkr av till pension + din löneväxling.
Den enda eventuella vinning du får vid löneväxlingen över 190tkr är möjligheten att ta ut den till 30%beskattning vid pension. Men med din lön så är risken att du kommer över brytpunkten rätt stor.
Be arbetsgivaren betala ut bonusen över två månader?
Det är ju arbetsgivaren som betalar tjänstepensionen så det vore ju konstigt om de gick med på att betala ut bonusen över 2 månader. Men visst, konstigare saker har ju hänt.